"Jako organizacja dostrzegająca naruszenia prawa na rynku aptek, zgłaszamy to do odpowiednich organów"

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Sejm   25-03-2021, 07:17

"Jako organizacja dostrzegająca naruszenia prawa na rynku aptek, zgłaszamy to do odpowiednich organów" ZAPPA zgłasza przypadki naruszenia prawa, jesli je zauważa - mówi jej szef Marcin Wiśniewski (fot. Pixabay)

ZAPPA jest organizacją, która za cel stawia sobie doprowadzenie rynku aptecznego do stanu zgodnego z prawem. Dostrzegamy naruszenia prawa.  Wniosków wysyłamy miesięcznie kilkanaście albo kilkadziesiąt - mówi Marcin Wiśniewski z ZAPPA.

24 marca br. odbyło się posiedzeniu Parlamentarnych Zespołów: ds. Ochrony Praw Konsumentów i Przedsiębiorców oraz ds. Polityki Lekowej.

Dotyczyło informacji Rzecznika MŚP na temat rynku aptek i hurtowni farmaceutycznych.

To było drugie spotkanie Zespołów w ostatnim czasie poświęcone funkcjonowaniu rynku aptek. Poprzednie odbyło się 15 marca br.

Stan faktyczny sprzed AdA i po AdA
- Inspekcja Farmaceutyczna nie stosuje objaśnień prawnych wydanych przez Ministerstwo Zdrowia w zakresie przepisów "Apteka dla Aptekarza" – przyznali przedstawiciele Biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców podczas posiedzenia Zespołów.

- Ono wpisuje się w pewien spór, który powstał w zakresie tego jak należy rozumieć przepisy ustawy zmieniającej. Ministerstwo zgodnie czy to z projektem ustawy zmieniającej, czy generalnie z treścią przepisów, która została tam zwerbalizowana wskazało, że mamy dwa stany faktyczne. Jeden stan faktyczny sprzed, zaś drugi po (wejściu w życie przepisów - red.).

- Stosujemy te przepisy tylko do wydawania nowych zezwoleń, oczywiście w przypadku praktyki Wojewódzkich Inspekcji Farmaceutycznych to objaśnienie nie jest stosowane – mówił mecenas Paweł Chrupek, radca prawny w Biurze Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Poseł: zła interpretacja przepisów
Przewodniczący zespołu parlamentarnego poseł Konfederacji Jakub Kulesza zwrócił uwagę, że istnieje rozbieżność dotycząca stosowania objaśnień prawnych, czyli wyjaśnienia przepisów, które regulują działalność gospodarczą i dotyczą praktycznego ich stosowania.

- Jest tutaj rozbieżność, bo nie tylko przedsiębiorcy zgłaszali tutaj nieprawdziwość twierdzenia przedstawiciela Głównego Inspektora Farmaceutycznego, ale także mamy z państwa strony potwierdzenie, że niestety Wojewódzkie Inspektoraty Farmaceutyczne dalej nie stosują tego objaśnienia. Ja też mogę to potwierdzić, też interweniuję w wielu sprawach w imieniu wielu przedsiębiorców prowadzących apteki, którzy mają problemy związane ze złą interpretacją tych przepisów przez Wojewódzkie Inspektoraty Farmaceutyczne – mówił poseł Kulesza.

Potrzebna stabilizacja
W dyskusji wziął udział prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny:

- Jesteśmy gotowi wspierać Głównego Inspektora Farmaceutycznego, jeśli chodzi o „know-how" przy ocenie kontroli koncentracji. Natomiast jesteśmy za tym, by rzeczywiście z jednej strony zapewniać rozdzielenie tych procesów, tak jak mamy obecnie w ustawie.

Z drugiej strony jesteśmy zwyczajowo zwolennikiem też tego, by zapewniać rozdzielenie i przestrzeganie wytycznych. Jeśli ktoś działa w tym biznesie, to ta gwarancja w postaci praw czy pozycji, którą dany przedsiębiorca osiągnął na poprzednich przepisach, a jednocześnie pewne zaufanie do organów władzy publicznej, między innymi do GIF i WIF wymaga tego, by w przypadku tego typu stanowisk, czy interpretacji, które funkcjonują w przestrzeni publicznej przedsiębiorca mógł przewidywać jakie będzie zachowanie instytucji publicznych. Stąd widzimy potrzebę do tego by zachować pewną stabilizację – mówił szef UOKiK.

"Nie wiemy, co nam się zarzuca"
Podczas posiedzenia zespołów oddano głos stronie społecznej. O swoich problemach mówili przedsiębiorcy prowadzący apteki.

- W styczniu dostaliśmy pismo na wniosek Związku Aptekarzy Pracowników Polskich Aptek, że nie spełniamy wymogu 1% i z automatu WIF wszczął postępowanie, gdzie do dnia dzisiejszego nie dowiedzieliśmy się jakie jest kluczowe założenie przeciw nam. W spółce nic się nie wydarzyło, spółka istnieje w tej samej wersji, wszystkie zezwolenia są wydane przed wejściem w życie w ustawy apteka dla aptekarza – mówił Krystian Płoch prowadzący Apteki Silesia.

– Materiał dowodowy jest przygotowany przez ZAPPA.  Organy, które prowadzą postępowanie nie mogą sprecyzować, jakie mają zarzuty do naszej działalności. Prowadzimy tylko 9 aptek. Nie ukrywam, że jesteśmy dotknięci tą sytuacją, nie wiem, czym sobie na to zasłużyliśmy. Nie zrobiliśmy nic złego, a musimy zmierzyć się z organami państwowymi, bo ZAPPA błędnie zinterpretowała prawo – dodał.

ZAPPA: zgłaszamy naruszenia prawa
- ZAPPA jest organizacją, która za cel stawia sobie doprowadzenie rynku do stanu zgodnego z prawem, bo nasz rynek apteczny w Polsce od tego stanu zasadniczo odbiega. Te spotkania, które państwo organizujecie są dowodem na to, że ten rynek nie działa zgodnie z prawem. Pozostaje szereg wątpliwości prawnych – mówił Marcin Wiśniewski, prezes Związku Aptekarzy Pracowników Polskich Aptek. 

- My jesteśmy stroną, która w pewnym sensie interpretuje prawo z jednej strony, państwo interpretujecie z drugiej strony. My jesteśmy stroną zgłaszającą, a państwo macie problem z tym, że my zgłaszamy.

– Jako organizacja, która dostrzega błędy, dostrzega naruszenia prawa jesteśmy jak najbardziej uprzywilejowani do tego, żeby zgłaszać to do odpowiednich organów. Tych wniosków wysyłamy miesięcznie kilkanaście albo kilkadziesiąt – dodał. 

Rynek przeregulowany
Prawnicy, którzy wzięli udział w dyskusji zwracali uwagę na to, że „polski rynek apteczny jest najbardziej doregulowanym rynkiem w Europie z punktu widzenia wymogów własnościowych i ilościowych".

- Nie ma w Europie rynku, w którym funkcjonowałoby jednocześnie sześć ograniczeń, geograficznych, demograficznych, apteka dla aptekarza, ograniczenia ilościowe do czterech aptek, dodatkowo 1% i zakaz reklamy aptek. Mamy sytuację, że te przepisy, które i tak są restrykcyjne są jeszcze wykładane wbrew ich treści, czy wbrew oficjalnym stanowiskom organów, które powinny być uwzględniane z perspektywy ochrony przedsiębiorcy – mówił mecenas Marcin Tomasik z Kancelarii TJ s.p.

- W zakresie 1% pojawiła się kwestia prywatyzacji Cefarmów jako czegoś co rzekomo miało mieć miejsce przed wprowadzeniem tej regulacji. Trzeba to mocno podkreślić. Przepis o 1% wszedł w życie w 2004 roku, proces prywatyzacji jego zasadnicza część przypadała na lata 2002-2012. Prywatyzacja miała miejsce przez osiem lat od momentu wejścia tego przepisu w życie. W momencie, kiedy przedsiębiorca nabywał apteki w umowie miał zobowiązanie do tego, aby rozszerzać sieć aptek o nowe placówki i jeśli się z tego zobowiązania nie wywiązywał były przewidziane kary umowne - dodał.

Przewodniczący zespołu Jakub Kulesza dziękując za udział w dyskusji zapowiedział kolejne spotkania, po to by rozmawiać o przyszłości rynku aptecznego w Polsce. 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH