
Podkarpacka Okręgowa Rada Aptekarska przypomina o obowiązku przestrzegania przepisów związanych z prowadzeniem apteki oraz zasad Kodeksu Etyki Aptekarza przez wszystkich farmaceutów.
Biorąc pod uwagę ilość i różnorodność reklam pojawiających się w aptekach np. jako: hasła, slogany, ulotki, bilbordy, foldery, „gazetki”, bony rabatowe, bonifikaty za zrealizowane recepty, umieszczanie napisów: - 30%, hit cenowy, bestseller, ilość produktów w ofercie ograniczona, istotny jest zwłaszcza przepis art. 94 a ust. 1 Prawa farmaceutycznego, który stanowi, że:
Zabroniona jest reklama apteki i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego.
Izba przypomina też o zasadach zapisanych w art. 19 i art. 25 Kodeksu Etyki Aptekarza, stanowiące:
Art. 19
Aptekarz nie reklamuje siebie i swoich usług. Nie uczestniczy w reklamie usług farmaceutycznych, jak i ich promocji niezgodnej z prawem lub dobrymi obyczajami.
Aptekarz unika też działalności przyczyniającej się do zwiększania konsumpcji produktów leczniczych.
Art. 25.
Aptekarz powinien dbać o racjonalną terapię środkami leczniczymi nie umniejszając praw chorego a jednocześnie zapobiegać nadużywaniu i marnotrawieniu leków.
Niedopuszczalne jest pozyskiwanie dochodów w sposób niezgodny z zasadami etyki i deontologii zawodu.
Jeśli właściciel apteki prowadzi działania sprzeczne z w/w przepisami lub zasadami, farmaceuta, a zwłaszcza kierownik apteki, winien się temu sprzeciwić/od tego odciąć, zwrócić uwagę na niezgodność takich działań z prawem lub zasadami Kodeksu Etyki Aptekarza. Zajęcie takiego stanowczego stanowiska może być pomocne dla obrony farmaceuty w razie prowadzenia postępowania dyscyplinarnego.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych