19-20 października 2020

TERAZ TRANSMITUJEMY

Rynek nielekowych technologii medycznych w Polsce – perspektywa pacjentów, przemysłu i decydentów

Konsekwencją wszechobecnej reklamy leków jest ich nadmierna konsumpcja

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Luiza Jakubiak/ rynekaptek.pl   18-08-2016, 08:06

Konsekwencją wszechobecnej reklamy leków jest ich nadmierna konsumpcja Resort zdrowia przygotowuje rozwiązania dotyczące reklamy leków

Niedopuszczalne jest trwanie w sytuacji, z którą mamy do czynienia obecnie, wręcz słabości państwa względem reklamy, która ewidentnie niesie treści fałszywe czy wręcz szkodzi odbiorcom - tak wiceminister zdrowia Krzysztof Łanda mówił o konieczności regulacji rynku reklamy leków i ochrony konsumentów przed ich fałszywymi treściami.

Przypomina, że w ciągu ostatnich lat wiele produktów będących niegdyś lekami, obecnie pod nieco zmienioną nazwą funkcjonuje jako suplementy diety albo wyroby medyczne.

Dodaje: - Obecnie w Ministerstwie Zdrowia trwają intensywne prace nad wypracowaniem optymalnych rozwiązań zapewniających odpowiednie zabezpieczenie pacjentów w leki przy równoczesnym zagwarantowaniu bezpieczeństwa ich stosowania. Po zakończeniu prac projekt wypracowanych rozwiązań zostanie przedstawiony opinii publicznej do oceny i zgłaszania uwag - zapowiada Kruszewska.

Reklama już bez wizerunku lekarza?
W tej materii jest wiele problemów do rozwiązania: kwestia fałszywych, wprowadzających w błąd reklam, stosowanie manipulacyjnych technik typu umbrella branding, czyli sprzedaży całych linii produktowych pod jednym znakiem towarowym - tzw. znakiem parasolowym.

Pod tym samym znakiem sprzedawane są zarówno produkty lecznicze, jak też suplementy diety, czy wyroby medyczne. Możliwe wprowadzanie w błąd to też sugerowanie, że suplement diety jest lekiem oraz udział w reklamach fałszywych lekarzy i farmaceutów.

Z tym ostatnim problemem solidarnie walczą izby: lekarska i aptekarska. W marcu br. Naczelna Izba Lekarska zażądała wręcz od ministra zdrowia wprowadzenia ustawowego zakazu reklamy leków, suplementów diety i wyrobów medycznych przez osoby, które wykorzystują wizerunek lekarzy i farmaceutów.

Pomysł podchwycili aptekarze, bo we współpracy z lekarzami widzą sposób na przywrócenie prestiżu obu zawodów. Zarówno samorząd lekarski jak i aptekarski uważa zresztą, że nieetyczne jest występowanie w reklamach nawet prawdziwych lekarzy i farmaceutów.

- Zyskaliśmy sojuszników w postaci lekarzy, także w obszarze ścigania reklam preparatów z udziałem lekarzy i farmaceutów lub osób ich udających - ocenia Marek Tomków, wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej.

comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH