19-20 października 2020

TERAZ TRANSMITUJEMY

Rynek nielekowych technologii medycznych w Polsce – perspektywa pacjentów, przemysłu i decydentów

Konsekwencją wszechobecnej reklamy leków jest ich nadmierna konsumpcja

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Luiza Jakubiak/ rynekaptek.pl   18-08-2016, 08:06

Konsekwencją wszechobecnej reklamy leków jest ich nadmierna konsumpcja Resort zdrowia przygotowuje rozwiązania dotyczące reklamy leków

Niedopuszczalne jest trwanie w sytuacji, z którą mamy do czynienia obecnie, wręcz słabości państwa względem reklamy, która ewidentnie niesie treści fałszywe czy wręcz szkodzi odbiorcom - tak wiceminister zdrowia Krzysztof Łanda mówił o konieczności regulacji rynku reklamy leków i ochrony konsumentów przed ich fałszywymi treściami.

- Całkowity zakaz reklamy nikomu nie przyniesie korzyści, konieczne są jednak zmiany w przepisach, które chroniłyby pacjenta przed reklamą wprowadzającą go w błąd. Powinniśmy wspólnie wypracować rozwiązania, które skutecznie ograniczą zabiegi marketingowe zacierające różnicę pomiędzy lekiem, a suplementem diety lub jego pochodną - wtóruje mu drugi z wiceprezesów NRA, Michał Byliniak.

Samoregulacja do poprawki
W październiku 2015 roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Główny Inspektor Sanitarny wystosowali pismo do 315 producentów i dystrybutorów suplementów diety.

Na apel urzędów o wprowadzenie działań o charakterze samoregulacyjnym odpowiedziało 140 firm, natomiast tyko 49 producentów i dystrybutorów zadeklarowało dokonanie weryfikacji treści reklam. Wśród nich były cztery organizacje branżowe: Polski Związek Producentów Leków bez Recepty PASMI, Związek Producentów i Dystrybutorów Suplementy Polska, Polfarmed i Krajowa Rada Suplementów i Odżywek (KRSiO).

W ocenie PASMI, głównego problemu związanego z wprowadzaniem w błąd co do przeznaczenia danego produktu należy upatrywać w reklamie suplementów diety.

- W związku z tym, na wezwanie UOKiK w celu uzyskania wysokiego poziomu ochrony konsumentów i zagwarantowania im lepszego prawa do informacji przedstawiciele czterech organizacji branżowych pracują nad samoregulacją, która zdecydowanie wykracza poza obowiązujące przepisy prawa - mówi Ewa Jankowska, prezes PASMI.

Podczas spotkania z ministerialnym zespołem, 26 lipca br. PASMI wskazało m.in. na konieczność uregulowania reklamy internetowej oraz w przypadku leków także na konieczność zmiany ostrzeżenia, które nie wpływa na kształtowanie postaw pacjentów co do konieczności czytania ulotki.

Organizacje przedstawiły także wstępny projekt Kodeksu stanowiącego dobre obyczaje, jednak nie został on dobrze przyjęty przez UOKiK, który zauważył, że „kodeks nie jest wartością dodaną w stosunku do istniejącego prawa”.

comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH