Które słowa były najczęściej wyszukiwane w czasie pandemii?

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Procontent Communications   18-05-2021, 14:01

Które słowa były najczęściej wyszukiwane w czasie pandemii? Według Google Trends od grudnia 2020 r. najczęstszym wyszukiwanym tematem był lockdown oraz restrykcje obowiązujące w danym województwie (fot. Pixabay)

Temat szczepień przeciw COVID-19 wzbudzał bardzo duże zainteresowanie internautów. Podobnie jak amandatyna i lockdown.

Według danych Google Trends od jesieni Internauci znacznie częściej wyszukiwali hasło „Amantadyna” niż „szczepienia COVID” oraz „szczepionka COVID”.

Najczęściej „amantadyny” poszukiwali mieszkańcy z regionu podkarpackiego. Szczepieniami natomiast najbardziej zainteresowani w sieci byli mieszkańcy z województw: mazowieckiego, śląskiego i pomorskiego.

W trzeciej fali zachorowań wyszukiwanie hasła „szczepienia COVID” znacznie wzrosło, notując pik podczas majówkowych otwartych akcji szczepień odbywających się w wielu miastach Polski.

Lockdown, amandatyna czy szczepienia covid?

Według Google Trends od grudnia 2020 r. najczęstszym wyszukiwanym tematem był lockdown oraz restrykcje obowiązujące w danym województwie. Najczęściej hasło to było wyszukiwane w regionach, w których wskazano najwięcej zachorowań i zgonów (mazowieckie, śląskie, dolnośląskie, pomorskie, zachodniopomorskie). Internauci także sprawdzali samo znaczenie słowa „lockdown”.

Temat szczepień przeciw COVID-19 od stycznia br. wzbudzał bardzo duże zainteresowanie i nadal jest to tzw. gorący temat. Niemniej jednak ciekawostką jest informacja, że lek Amantadyna (związek chemiczny) także cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem.

Jak pokazują statystyki Google Trends pik wyszukiwań tego hasła jest podobny do hasła lockdown i notuje intensywne wzrosty podczas pierwszej, drugiej i trzeciej fali zakażeń. Amantadyna bardziej interesowała Internautów niż szczepienia podczas drugiej fali pandemii, a ich uwaga szczególnie dotyczyła ceny, czym jest dana substancja, jak działa na koronawirusa oraz czy lek jest dostępny bez recepty.

Co jest dozwolone, a co zakazane 

Według danych uzyskanych z Brand24 największy wpływ na budowanie zasięgów treści o COVID-19 w ostatnich dwóch miesiącach pandemii miały serwisy takie jak: YouTube, Twitter, Zoom oraz LinkedIn. Wyszukiwane przez Polaków komunikaty dotyczyły głównie publikowanych przez Ministerstwo Zdrowia statystyk zachorowań.

Relacje w mediach i portalach społecznościowych o największych zasięgach dotyczyły głównie: objawów zachorowań, mutacji, źródeł zakażeń oraz różnicowania infekcji na przykładzie grypy i COVID-19. Istotny jest też wątek strategii walki z COVID-19 i polityki dotyczącej zasad lockdownów.

Kolejne wdrażane restrykcje i poluzowania wywoływały zwykle dużą dyskusję na portalach informacyjnych związaną z koniecznością doprecyzowania tego, co jest dozwolone i zakazane przez rząd.

Czy po szczepionce można pić alkohol?

Odnośnie samych szczepień przeciw COVID-19, według danych Google Trends zainteresowanie szczepieniami pojawiło się w styczniu br. Niemniej jednak informacje na temat szczepień dalej wzbudzają wiele kontrowersji. W ostatnim kwartale pojawiły się nowe zapytania dotyczące szczepionki m.in. o czas ochrony.

Polacy chcą również wiedzieć więcej nt. szczepionki w kontekście picia alkoholu oraz zastanawiają się, która szczepionka jest najlepsza. Poniżej wyszukiwania nazw producentów szczepionek przeciw COVID-19 w ujęciu czasowym.

Dużą rolę w Internecie odgrywały ruchy antyszczepionkowe

- Po przeanalizowaniu informacji, możemy stwierdzić, że dużą rolę w Internecie odgrywały ruchy antyszczepionkowe, które za wszelką cenę chcą uniemożliwić szczepienia lub przekonać o ich nieskuteczności. Niemniej jednak w przekazach medialnych eksperci medyczni prawie jednogłośnie podkreślali i nadal konsekwentnie komunikują, że szczepienia należą do najbardziej efektywnych kosztowo interwencji medycznych oraz umożliwiają znaczny spadek zapadalności na wiele śmiertelnych chorób – podkreśla Paulina Keler, konsultantka w Agencji Procontent Communications.

- Śledzenie haseł wyszukiwanych przez Polaków pomaga ustalić najciekawsze przekazy medialne oraz adresować ich problemy i przełamywać mity. Pandemia jasno pokazuje, że narzędzia monitorowania sieci mogą nawet wyprzedzać dane o kolejnych falach pandemii – komentuje Iwona Kubicz, CEO w Agencji Procontent Communications.

Raport pt. „Czego Polacy naprawdę chcą się dowiedzieć o COVID-19?” przygotowała Agencja Procontent Communications w oparciu o narzędzia monitorowania mediów.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

POLECAMY W PORTALACH