
W myśl nowych regulacji, lekarz nie może odmówić bezpośredniej wizyty, gdy pacjent nie wyraża zgody na teleporadę.
Informacja powinna zawierać m.in. listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty; system, przez który lekarze udzielają teleporad; sposób ustalenia terminu teleporady oraz sposób nawiązania kontaktu przez placówkę POZ z pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia. Informacja powinna zawierać też sposób postępowania, gdy teleporada jest anulowana, bo pacjent nie jest dostępny w ustalonym terminie (placówka musi podjąć co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż pięć minut).
Teleporady są nadużywane
Teleporada - jak podnosi NFZ - jest udzielana w jednym z dwóch terminów. Powinna odbyć się nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki - za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście. Druga opcja, to termin późniejszy, jeśli został ustalony w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
Narodowy Fundusz Zdrowia radzi, by w przypadku, gdy nasza przychodnia została zamknięta, skorzystać z innej. Na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ są - jak zapewnia Fundusz - listy poradni POZ, które udzielają teleporad oraz wykazy otwartych poradni specjalistycznych, gabinetów ginekologicznych i stomatologicznych.
Na początku marca minister zdrowia Adam Niedzielski informował, że czas przywracać normalne leczenie, gdzie teleporada jest jedną z metod kontaktu z lekarzem, ale nie dominującą. Wskazywał też, że zdalne świadczenia bywają niekiedy nadużywane.
Nowelizacja rozporządzenia ministra zdrowia z 5 marca 2021 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej opublikowano w Dzienniku Ustaw 8 marca.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych