
Pojawienie się konkurencyjnej apteki oznaczało, że liczba potencjalnych klientów zmniejszyła się prawie trzykrotnie - wynika z mikroanalizy konkurencji aptek o rynek klienta osiedlowego wykonanej przez firmę WB Data.
Ta zajmująca się analizami przestrzennymi i geomarketingowymi spółka wykonała analizę sytuacji jednej z aptek w Katowicach, której wyrosła niespodziewana konkurencja - niespełna 170 metrów dalej, po drugiej stronie ulicy, została otwarta nowa apteka.
Założeniem było, że pacjent sporadycznie robił zakupy, a zatem poszukiwany przez niego towar powinien być dostępny na miejscu. W najbliższej okolicy, oprócz dwóch badanych obiektów, zlokalizowane były jeszcze inne apteki, wzięte pod uwagę przy analizie konkurencji.
Analizę konkurencji zbadano na podstawie dostępności czasowej w modelu pieszym oraz atrakcyjnością oferty danego obiektu. W pierwszym przypadku analizy konkurencji aptek, wszystkie obiekty mają tę samą wagę atrakcyjności, czyli założono, że oferta jest taka sama.
Co się okazało? W momencie, gdy apteka nie ma konkurencji, widać jej dominację w okolicy. Warstwica 50% prawdopodobieństwa (obszar wewnątrz którego jest największe prawdopodobieństwo udania się do danego obiektu) obejmuje teren ponad 0,75 km kwadratowego.
W momencie pojawienia się konkurencji, obszar największego prawdopodobieństwa zmniejsza się do ok 0,2 km kw.
Mniejszy obszar ma swoje konsekwencje w liczbie osób zamieszkałych w tym rejonie i mniejsze prawdopodobieństwo skorzystania z oferty apteki. W przypadku braku konkurencji liczba potencjalnych klientów apteki oscyluje wokół 4500 osób. W momencie gdy pojawiła się konkurencja, liczba potencjalnych klientów zmalała do około 1550 osób, a liczba klientów nowej apteki to 2000 osób.
Pojawienie się konkurencji oznacza, że liczba potencjalnych klientów zmniejszyła się prawie trzykrotnie, przy założeniu, że w tej części analizy konkurencji założyliśmy że apteki mają taką samą ofertę i w tym momencie największą rolę odgrywa dostępność czasowa aptek.
W momencie gdyby zamodelowano przewagę jednej (np. większa oferta leków, dłuższe godziny otwarcia, niższe ceny), a następnie drugiej apteki, wyniki mogłyby się różnic znacząco od wyników analizy konkurencji w momencie wzięcia pod uwagę takiej samej oferty.
Przypominamy przy okazji, że aktualnie otwieranie nowych aptek jest ograniczone przez kryteria demograficzno-geograficzne.
Więcej: http://wbdata.pl/
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych