Na widok tych opakowań, palacze odwracają wzrok

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Jacek Wykowski/ rynekaptek.pl   19-05-2017, 08:41

Na widok tych opakowań, palacze odwracają wzrok Takie obrazki mają odstraszać palaczy od palenia

Po pojawieniu się nieprzyjaznych dla sumienia i poczucia estetyki paczek papierosów negatywna reakcja palaczy nastąpiła - ale zaraz potem zaczęły pojawiać się sposoby na uniknięcie dysonansu między przyjemnością palenia a nieprzyjemnością patrzenia na możliwe skutki tego nałogu.


- Większość palaczy odczuwa pewną ambiwalencję: tak jak wszyscy - chcą być zdrowi, sprawni i atrakcyjni, a równocześnie palą papierosy, które radykalnie szkodzą - tłumaczy i podkreśla, że ostrzeżenia obrazkowe za każdym sięgnięciem po papierosa przypominają o tej rozbieżności.

- Dość drastyczne zdjęcia na opakowaniach papierosów zniechęcają do palenia przez strach, lęk. Taką technikę można stosować. Sam paliłem 20 lat i dopiero jak zachorowałem na astmę, to przestałem - i to w ciągu jednego dnia - przyznaje z kolei prof. Mirosław Wysocki, dyrektor Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego - PZH i konsultant krajowy w dziedzinie zdrowia publicznego.

Nie chodzi tylko o typowych palaczy
„Ostrzeżenia graficzne dobitnie wizualizują szkody wyrządzone przez tytoń, co sprawia, że mogą szczególnie skutecznie przekonać palacza do rezygnacji z nałogu” - czytamy w opracowaniu polskiego biura WHO pt. „Ostrzeżenia graficzne na opakowaniach wyrobów tytoniowych jako element działań na rzecz walki z epidemią używania tytoniu”.

Jak się jednak okazuje, nie chodzi tylko standardowych nałogowców. Dr Balwicki tłumaczy, że ocena ostrzeżeń obrazkowych zawężana jest często tylko do wpływu na tych najsilniej uzależnionych. Dodaje, że również u nich powodują one jakiś dyskomfort i większą refleksję, ale nie znaczy to, że nagle wszyscy rzucą palenie. - Z nałogiem nie jest tak łatwo zerwać - konstatuje.

- Przede wszystkim należy wyjść od pytania, czemu mają służyć ostrzeżenia obrazkowe? Z tymi zdjęciami stykają się też inne osoby - chociażby dzieci i młodzież - a na nich zależy nam w prewencji szczególnie. Chodzi o wywołanie efektu odstraszenia przed sięgnięciem po papierosy. Do tej pory opakowania nie komunikowały tego wyraźnie - tekst był niezrozumiały lub zbyt abstrakcyjny - wyjaśnia.

Z kolei prof. Wysocki zwraca uwagę na inną grupę, która - jako ta wrażliwsza - może też stać się bardziej refleksyjna „zdrowotnie” po zetknięciu z drastycznym zdjęciem.

comments powered by Disqus

POLECAMY W PORTALACH