Narodowa Strategia Onkologiczna pochłonie w ciągu dekady 5 mld zł

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Katarzyna Lisowska/rynekaptek.pl   06-12-2019, 08:04

Narodowa Strategia Onkologiczna pochłonie w ciągu dekady 5 mld zł Celem strategicznym jest wzrost odsetka osób przeżywających 5 lat od zakończenia terapii onkologicznej - wskazał minister (Fot. Archiwum)

Działania w ramach Narodowej Strategii Onkologicznej mają pozwolić m.in. wprowadzenie populacyjne szczepienia na wirusa brodawczaka, rozszerzenie profilaktyki o nowe programy przesiewowe, poprawę diagnostyki chorób nowotworowych, w refundacji leków onkologicznych dojście do 90 proc. tego, co refundują inne państwa UE i utworzenie Krajowej Sieci Onkologicznej.

Minister zdrowia Łukasz Szumowski, prezentując 5 grudnia br. główne założenia strategii, która 29 listopada została skierowana do uzgodnień międzyresortowych, podkreślał, że to całościowy program walki z rakiem jakiego dotąd brakowało w kraju. Jego celem jest wytyczenie kierunków rozwoju systemu opieki onkologicznej w oparciu o 5 obszarów kluczowych dla poprawy skuteczności terapii onkologicznych i dostosowania rozwiązań systemowych do potrzeb pacjentów z chorobami nowotworowymi.

- Celem strategicznym jest wzrost odsetka osób przeżywających 5 lat od zakończenia terapii onkologicznej, a także zwiększenie wykrywalności nowotworów. Ma to szczególne znaczenia w sytuacji, gdy prognozy wskazują, że w kolejnych latach zapadalność na choroby nowotworowe zwiększy się o 28 proc. - podkreślał minister.

Lekcje o zdrowiu w 2022 r.
Minister podkreślał, że w przypadku około 50 proc. nowotworów można podjąć skuteczne działania profilaktyczne, dlatego Narodowa Strategia Onkologiczna (NSO) kładzie nacisk na profilaktykę i edukację.

- Chcemy utrzymać kampanie zdrowotne w mediach, bo dotychczasowe doświadczenia wskazują, że to skutecznie oddziałuje na świadomość pacjentów. Chodzi o promocję zdrowego odżywiania, aktywności ruchowej i badań profilaktycznych. Kluczem do poprawy stanu zdrowia Polaków jest powszechna edukacja zdrowotna i dlatego widzimy potrzebę wprowadzenia do szkół lekcji o zdrowiu. Będziemy o tym rozmawiać z resortem edukacji - mówił Łukasz Szumowski i poinformował, że chciałby, aby ten program został wprowadzony już w 2022 r.

Z drugiej strony w strategii wpisano zakaz promocji i reklamy papierosów w miejscu sprzedaży, akcyzę, obowiązek stosowania jednolitych opakowań papierosów.

Ważnym punktem w walce z nowotworem raka szyjki macicy ma być refundacja szczepienia przeciwko HPV dla dziewczynek od 9 do 14 r.ż., co miałoby nastąpić już w 2021 r. Minister Szumowski wyjaśnia, że szczepienie byłoby bezpłatne, ale nieobowiązkowe. - To bardzo ważne narzędzie w walce z rakiem, bo HPV to wirus, który wywołuje raka szyjki macicy i raka głowy, a szczepienie może zredukować do zera ten problem. Dlatego od stycznia 2021 r. będzie ono refundowane – podkreślał. To jeden z najbardziej kosztownych punktów strategii. Koszt zaszczepienia jednego rocznika dziewcząt resort szacuje na 90 mln zł.

comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH