Na tle innych europejskich państw Polacy wykazują dużą skłonność do wydawania pieniędzy na leki, także te droższe, markowe. Jak zatem zachęcić ich do wydania pieniędzy w konkretnej aptece?
Do zakupów w danej aptece skłonić może jej wnętrze, stosowanie zachęt, obsługa farmaceutyczna. Nawet mała niezależna apteka może zbudować na rynku swoją pozycję mimo pojawiających się obok podmiotów sieciowych, o czym przekonują autorzy wydanej niedawno książki „Marketingowe zarządzanie apteką”, pod redakcją profesora Henryka Mruka.
Umiejętność konkurowania
Jednym z elementów zdobywania przewagi konkurencyjnej jest budowanie pozycji apteki. Autorzy publikacji udowadniają, że lepsze efekty daje odróżnienie się od konkurencji, niż jej naśladowanie, a konkurowanie ceną jest jednym z najbardziej niebezpiecznych oraz najmniej efektywnych sposobów budowania pozycji rynkowej. Zamiast koncentrować się na obniżaniu cen, zdaniem autorów, warto skupić uwagę na poszerzaniu usług w aptece oraz zadbać o ich odpowiednią jakość.
Autorzy podkreślają znaczenie cen nieokrągłych, co jest zasadą powszechnie stosowaną w innych branżach. Ciekawym spostrzeżeniem jest skuteczność promocji cenowych. Okazuje się bowiem, że promocje, w których ceny preparatu obniża się np. o 50% są mniej skuteczne niż promocje „kupisz jeden – drugi dostajesz gratis”.
Z badań autorów książki wynika również, iż cenę, jako podstawowe kryterium wyboru leku, uznaje ledwie około 20% pacjentów. Pozostały odsetek wybiera aptekę przyjazną, w której uzyska poradę i zakupi wszystkie niezbędne preparaty.
Forma kwadratu lub koła
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych