Planowanie w aptece

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Klaudia Gilner/Poradnik Aptekarski   10-03-2009, 08:52

Planowanie w organizacjach, w tym także i w aptece, jest procesem polegającym na ustaleniu celów i wybieraniu środków do ich realizacji. Bez planów menedżerowie nie wiedzieliby, jak skutecznie organizować ludzi i zasoby. Nie posiadając odpowiedniego planu menedżerowie i ich podwładni mają nikłe szanse na osiągnięcie wybranych celów i na zorientowanie się, jak bardzo odchodzą od wcześniej wytyczonych dróg. To właśnie planowanie ma znaczenie zasadnicze. Należy pamiętać, że błędy poczynione na samym początku, czyli błędy w planowaniu, rzutują potem na całość zarządzania firmą.

Podstawowy proces planowania jest bardzo podobny do procesu racjonalnego podejmowania decyzji. Obejmuje on diagnozę, definiowanie i określenie źródeł problemu, zebranie i analizę faktów związanych z problemem, opracowanie i ocenę wariantów rozwiązań problemu, wybór najlepszego rozwiązania i przekształcenie go w działanie. Być może brzmi to groźnie i bardzo schematycznie, ale ćwiczenie się w planowaniu oraz podejmowaniu decyzji jest możliwe. Jest to naprawdę bardzo przydatna umiejętność, szczególnie w zawodach, gdzie liczy się nie tylko szybkość, ale przede wszystkim trafność podejmowanych decyzji.

Proces planowania

KROK I - zbadać sytuację

Proces rozwiązywania rozpoczyna się z chwilą identyfikacji problemu wymagającego działania. Pierwszym zadaniem jest wyszukanie wszystkich czynników, które mogły stworzyć problem lub tych, które można będzie uwzględnić w przyszłym rozwiązaniu. Gruntowne zbadanie sprawy składa się z: definicji problemu, identyfikacji celów i diagnozy. Po wnikliwej analizie można przystąpić do kolejnego etapu.

KROK II - opracować warianty rozwiązań

Pokusa zadowolenia się pierwszą dopuszczalną możliwością zbyt często przeszkadza w uzyskaniu najlepszego rozwiązania problemu. Oto pomysł, który zrodził się w naszej głowie jako pierwszy, uznajemy bezkrytycznie jako najlepszy, tym samym zaprzestając dalszych poszukiwań. Pamiętajmy jednak, że tylko opracowanie wielu wariantów rozwiązań zwiększa prawdopodobieństwo wyboru skutecznej decyzji.
Nie należy podejmować żadnej decyzji przed przygotowaniem kilku wariantów. W tym etapie potrzebne jest wyszukiwanie twórczych i pomysłowych możliwych wariantów. Jeśli decyzje dotyczą organizacji pracy w aptece, czy też wszelkich wprowadzanych zmian mających usprawnić jej funkcjonowanie, powinniśmy zwrócić się do pracowników i poznać ich zdanie na ten temat. Może to być źródłem ciekawych uwag i spostrzeżeń. Każdy z nas inaczej postrzega dane zjawiska, dlatego im więcej punktów widzenia, tym więcej wariantów przed przystąpieniem do podejmowania decyzji.

comments powered by Disqus

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH