Potrzeby pacjenta czy produkt - co jest obecnie w centrum uwagi farmaceuty?

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: pfarm/ rynekaptek.pl   30-04-2020, 12:37

Potrzeby pacjenta czy produkt - co jest obecnie w centrum uwagi farmaceuty? Apteki konkurują ze sobą przede wszystkim w obszarze cenowym, co jest jednym z głównych czynników przekładających się na słabą kondycję finansową aptek indywidualnych (fot. archiwum)

Właściciele aptek i farmaceuci pracujący w aptekach przyjmować mogą dwie postawy: tzw. orientację biznesową, w której dominują cele komercyjne lub zawodową, w której największe znaczenie mają cele społeczne - piszą autorzy publikacji o konkurencji w świecie aptek.

W ciągu ostatnich lat konkurencja wewnątrz branży aptecznej nieustannie rosła, a apteki sieciowe stały się znaczącą konkurencją dla aptek należących do indywidualnych właścicieli, głównie w obszarze cen oferowanych klientom. Dane obejmujące strukturę rynku aptek ogólnodostępnych wskazują jednak, że, pomimo rosnącej liczby aptek należących do sieci, rynek ten jest w Polsce bardzo rozproszony.

- Apteki konkurują ze sobą przede wszystkim w obszarze cenowym, co jest jednym z głównych czynników przekładających się na słabą kondycję finansową aptek indywidualnych - zauważają autorki publikacji w Farmacji Polskiej Urszula Religioni i Teresa Pakulska (Wpływ regulacji prawnych na poziom konkurencyjności aptek ogólnodostępnych, Farm Pol, 2020, 76 (1): 18–24)

Dla aptek ogólnodostępnych bezpośrednimi konkurentami są także punkty obrotu pozaaptecznego, oferujące niektóre leki bez recepty, suplementy, kosmetyki itp., które stanowią nawet 50% uzyskiwanej przez aptekę marży. W tym zakresie konkurentami pojedynczych aptek stają się np. duże sieci handlowe, które korzystając z efektów skali, oferować mogą klientom bardzo niskie ceny, nie mając przy tym ograniczeń w postaci zakazu reklamy, która objęła apteki 2012 roku.

Właściciele aptek i farmaceuci pracujący w aptekach przyjmować mogą dwie postawy: tzw. orientację biznesową, w której dominują cele komercyjne lub zawodową, w której największe znaczenie mają cele społeczne. Orientacja biznesowa skupia się przede wszystkim na aktywnej sprzedaży produktów w celu osiągnięcia zakładanego zysku, stawiając w centrum sam produkt, natomiast orientacja zawodowa skupia się przede wszystkim na kliencie, jego potrzebach i próbach jak najpełniejszego ich zaspokojeni.

Więcej: https://www.ptfarm.pl/

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH