
Obecnie w Polsce, główne kanały dystrybucji kosmetyków naturalnych, to sklepy ekologiczne i kanał e-commerce. Biorąc pod uwagę ich rosnącą popularność, możemy spodziewać się wzrostu zainteresowania detalistów, w tym popularnych drogerii.
Według szacunków BZ WBK polska branża kosmetyczna będzie rosła w tempie 4-5% rocznie pod względem wartościowym do 2020 roku.
Z kolei jak wynika z danych Allied Market Research, globalnie segment kosmetyków naturalnych ma rosnąć ok 9.8 % rocznie w latach 2014 – 2020.
Według danych z Organic Monitor 2016 to właśnie wzrost świadomości konsumentów odpowiada za pierwszy zakup organicznego bądź naturalnego kosmetyku (31% wskazań).
W Europie największe rynki dla kosmetyków naturalnych to: Niemcy, Wielka Brytania i Francja. Niemiecki konsument jest najbardziej wyedukowany. Zna symbole certyfikacji i szuka ich na opakowaniu. Rynek certyfikowanych kosmetyków naturalnych rośnie, a tych „inspirowanych naturą” spada.
Dotychczas unijne prawo zaniedbywało obszar kosmetyków Naturalnych i organicznych (NOC). Ten segment kosmetyków, jak wszystkie inne, obowiązują rozporządzenia 1223/2009 i 655/2013. Powstała również norma ISO 16128 - podająca definicje surowców naturalnych, pochodzenia naturalnego, syntetycznych, a nawet listę reakcji chemicznych dozwolonych przy produkcji surowców z powyższych grup.
Nadal jednak producenci czekają na ostateczną definicję samego kosmetyku naturalnego, co jest niezmiernie ważne, bo jej brak zostawia zbyt dużo miejsca dla wolnej interpretacji. W związku z tym KE odsyła do stosowania kryteriów certyfikacji kosmetyków naturalnych i organicznych – np. NaTrue, czy COSMOS.
Brak unormowania tego obszaru stwarza pole do nadużyć i greenwashingu - zjawiska polegającego na wywoływaniu u klientów poszukujących towarów wytworzonych zgodnie z zasadami ekologii i ochrony środowiska wrażenia, że produkt lub firma go wytwarzająca są w zgodzie z naturą i ekologią.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych