Przedwojenna reklama: "siłacz rozszerzający od środka zwężone tętnice"

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Polityka/rynekaptek.pl   28-02-2011, 14:16

Przedwojenna reklama: "siłacz rozszerzający od środka zwężone tętnice" Fot. Adobe Stock. Data Dodania: 16 grudnia 2022

Marketing w medycynie ma głębokie korzenie i jego pionierzy też mieli nieposkromioną inwencję.

Od zawsze konsumenci mieli nie lada dylemat, czy ulec pokusie zakupu, gdy na półkach aptecznych stało wiele mikstur o podobnym działaniu – pisze Paweł Walewski w „Polityce”.

Pierwsze reklamy leków umieszczano w czasopismach lekarskich już w XIX wieku – mówi Grażyna Jermakowicz, kustosz Działu Zbiorów Specjalnych Głównej Biblioteki Lekarskiej w Warszawie, gdzie znajduje się najbogatsza w Polsce kolekcja przedwojennych reklam farmaceutycznych. Z czasem zaczęto je drukować w kalendarzach, na plakatach ściennych, a nawet na receptach. W końcu upowszechniły się w aptekach i codziennej prasie.


Wiele z nich to kolorowe rysunki lub grafiki wykonane różną techniką, niemające nic wspólnego z oszczędnymi i fachowymi informacjami, adresowanymi do środowiska medycznego. Reklamy te odwoływały się głównie do skojarzeń: łyżwiarz z lekkością wykonujący piruety w przewodzie pokarmowym, siłacz rozszerzający od środka zwężone tętnice, murarze cementujący skruszałą ścianę o obrysach kości.

Dla przykładu firma Ciba z Pabianickiej Spółki Akcyjnej reklamowała Coraminę długą listą wskazań: „w przypadkach zatrucia, przełomów oddechowych, chorobach z przeziębienia, dla ratowania topielców, w przewlekłych cierpieniach serca”. Ten cudowny medykament to po prostu środek cucący, dla znawców chemii – roztwór dwuetylamidu kwasu pirydyno-beta-karbonowego.

 Więcej: http://www.polityka.pl/historia/xxwiekdo1945/
1513236,1,na-karlowatosc-i-zolzowatosc.read
Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

POLECAMY W PORTALACH