Przychodnie zamknięte dla pacjentów, problem z dodzwonieniem się

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: RPP/ rynekaptek.pl   01-10-2020, 10:04

Przychodnie zamknięte dla pacjentów, problem z dodzwonieniem się Działania prowadzone przez Rzecznika wykazały, że w 79% sprawdzanych placówek nie można zarejestrować się osobiście do lekarza (fot. Pixabay)

W 79% sprawdzanych placówek nie można zarejestrować się osobiście do lekarza (brak możliwości wejścia do przychodni), do 12% placówek nie można się dodzwonić, a z 8% kontakt jest utrudniony - to efekty ustaleń pracowników RPP na terenie jednego z mazowieckich powiatów.

W ostatnich miesiącach Rzecznik Praw Pacjenta odnotował znaczący wzrost zgłoszeń dotyczących braku dostępu do świadczeń zdrowotnych w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej oraz ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.

Postanowił więc zweryfikować sygnały napływające od pacjentów. W ostatnim tygodniu pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta dokonali weryfikacji 24 przychodni podstawowej opieki zdrowotnej w powiecie grodziskim województwa mazowieckiego.

Celem weryfikacji było sprawdzenie, czy na terenie powiatu występują problemy z:

- zarejestrowaniem się do lekarza za pośrednictwem telefonu;
- zarejestrowaniem się do lekarza osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej;
- uzyskaniem wizyty osobistej;
- dostępnością do leków – wizyty recepturowe;
- wizytami domowymi.

Działania prowadzone przez Rzecznika wykazały, że w 79% sprawdzanych placówek nie można zarejestrować się osobiście do lekarza (brak możliwości wejścia do przychodni), do 12% placówek nie można się dodzwonić, a z 8% kontakt jest utrudniony.

W 13% placówek, pomimo kontaktu telefonicznego, nie było możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego, zarówno w dniu zgłoszenia jak i kolejnych dniach. 

W przychodniach, w których wystąpiły nieprawidłowości Rzecznik skieruje wystąpienie o podjęcie działań naprawczych. W przypadku braku ich realizacji zostaną podjęte stosowne kroki, zgodnie z ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz zarządzeniami Narodowego Funduszu Zdrowia – przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej powinny zapewnić dostępność do świadczeń lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w miejscu ich udzielania od poniedziałku do piątku, w godzinach pomiędzy 8.00 a 18.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, zgodnie z harmonogramem pracy świadczeniodawcy.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

POLECAMY W PORTALACH