
Aktów przemocy i nieodpowiednich zachowań ze strony pacjentów doświadczyło blisko 75 procent lekarzy - wynika z najnowszego raportu Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku. Do tego dochodzą niestosowne komentarze i pomówienia w internecie.
Raport "Niewłaściwe zachowania ze strony pacjentów w stosunku do lekarzy i lekarzy dentystów" powstał na podstawie badań przeprowadzonych metodą CAVI (wywiady bezpośrednie online) w okresie od czerwca do sierpnia br. Badania przeprowadzono na reprezentatywnej grupie 794 lekarzy i lekarzy dentystów ze zróżnicowanym stażem pracy. Dwie trzecie badanych stanowiły kobiety.
Z raportu wynika, że do doświadczania przemocy i nieodpowiednich zachowań ze strony pacjentów w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy przyznało się aż dwie trzecie lekarzy. Okazuje się też, że im lekarz jest młodszy, tym częściej spotyka się z przykrymi zachowaniami pacjentów. W grupie lekarzy ze stażem poniżej 10 lat aż 82 proc. badanych doświadczyło takich sytuacji. W przypadku lekarzy ze stażem trzydziestoletnim i dłuższym odsetek spada do poziomu 54 proc.
Jak wskazuje Izba, wyjaśnienia mogą być dwa i nie wykluczają się wzajemnie. Po pierwsze, młody wiek może ośmielać część pacjentów do traktowania lekarza z góry, na przykład do prób wymuszania pożądanych przez pacjenta decyzji terapeutycznych (skierowanie na określone badania, wypisanie konkretnych leków, wystawienie zaświadczenia). Wobec starszego, doświadczonego lekarza zachowanie pacjenta może być bardziej stonowane z szacunku do przysłowiowych siwych włosów lub - tytułu specjalisty.
Po drugie, młodzi lekarze mogą bardziej przejmować się krytyką, podczas gdy starsi mają już "grubszą skórę" i nie zwracają uwagi na niewłaściwe zachowania pacjentów.
Z badań GOIL wynika również, że na przemoc ze strony pacjentów skarży się 72 proc. lekarzy i 50 proc. dentystów. To dość znacząca różnica. Może ona wynikać z tego, że pacjenci z lekarzami spotykają się częściej w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej, a z dentystami w ramach prywatnej praktyki. W drugim przypadku czas oczekiwania jest mniejszy, standard może być wyższy i występuje mniej potencjalnych sytuacji konfliktowych.
Więcej: www.oilgdansk.pl
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych