Raport: rugowanie sieci franczyzowych może oznaczać monopol hurtowni

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: WEI/ rynekaptek.pl   21-07-2020, 13:44

Raport: rugowanie sieci franczyzowych może oznaczać monopol hurtowni Forsowanie koncepcji rozdrobnionego rynku aptecznego prowadzi do naruszenia równowagi i stworzenia sytuacji, w której silni hurtownicy negocjować będą z naturalnie słabszymi pojedynczymi aptekarzami (fot. Pixabay)

Sprawnie funkcjonujące sieci apteczne oparte na formule franczyzowej stanowią w tej chwili przeciwwagę dla silnie skonsolidowanych graczy na rynku hurtowym leków (80 proc. leków sprzedawanych do aptek pochodzi od trzech hurtowników) - oceniają autorzy raportu.

Podpisanie przez farmaceutę umowy franczyzy de facto zrównano zatem z jego swoistym ubezwłasnowolnieniem, całkowicie ignorując faktyczny charakter umów franczyzowych, których podstawowym elementem jest faktyczna odrębność finansowa i organizacyjna kontraktujących ze sobą podmiotów.

26 stycznia 2020 roku podczas VIII Krajowego Zjazdu Aptekarzy (KZA)podjęto uchwałę nr VIII/27/2020 w sprawie rękojmi należytego prowadzenia apteki ogólnodostępnej w przypadku, gdy podmiotem prowadzącym jest farmaceuta lub spółka farmaceutów. KZA (najwyższa władza samorządu aptekarskiego) wymienił w uchwale przypadki, w których farmaceuta nie daje rękojmi należytego prowadzenia apteki ogólnodostępnej.

Zaskakiwać musi, że wśród przesłanek decydujących o tym, że farmaceuta nie daje rękojmi należytego prowadzenia apteki, de facto uwzględniono sytuację, w której zawarł on umowę franczyzy. W kilkunastu punktach opisujących szczegółowo wspomniane przesłanki,wymieniono bowiem m.in. zawarcie umowy zobowiązującej lub uprawniającej do używania przy prowadzeniu apteki firmy, nazwy, logo, godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu używanego lub wcześniej używanego do oznaczenia innego przedsiębiorcy lub przedsiębiorstwa.

Punkt poświęcony firmanctwu faktycznie się w treści uchwały znajduje, jednak zaraz obok niego znaleźć można kolejne ustępy odnoszące się już wprost do całkowicie legalnych umów franczyzowych.

Korzyści systemu franczyzowego
Wykorzystywanie efektu skali umożliwia negocjowanie lepszych warunków handlowych, choćby z hurtowniami farmaceutycznymi, uniezależnia także pojedynczych farmaceutów od obciążenia w postaci kredytu kupieckiego hurtowni.

Transfer rozwiązań technologicznych i organizacyjnych, standardów obsługi i komunikacji z pacjentem, możliwość lepszego i szybszego dopasowania asortymentu do potrzeb pacjentów – wszystko to są szanse wynikające ze współpracy wewnątrz systemu franczyzowego.

W przypadku rynku aptecznego wspomniany wcześniej efekt synergii, możliwy dzięki systemowi franczyzowemu, może mieć jeszcze większe znaczenie dla jakości usług oferowanych przez poszczególne placówki. Franczyza umożliwia bowiem szybkie i efektywne dostarczenie narzędzi dla skutecznej opieki farmaceutycznej w wielu placówkach na raz, a także jej standaryzację.

DO POBRANIA


comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH