
Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM) rekomenduje resortowi zdrowia utrzymanie progu 40 proc. punktów ECTS za możliwość kształcenia na odległość przygotowującego do wykonywania zawodów medycznych, w tym farmaceuty.
Pod koniec września w Warszawie odbyło się pierwsze spotkanie Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych w kadencji 2020-2024. Istotna część obrad była poświęcona kształceniu w uczelniach medycznych w czasie epidemii COVID-19.
Rektorzy podkreślali, że nauczania w odpowiedzialnych zawodach medycznych lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, ratownika medycznego, fizjoterapeuty, farmaceuty i diagnosty laboratoryjnego, w tym zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, nie da się zrealizować z pominięciem bezpośredniego kontaktu z nauczycielem i pacjentem, w oderwaniu od warunków laboratorium, ambulatorium czy szpitala klinicznego.
- Stąd w ogłoszonym stanowisku uczelnie zrzeszone w KRAUM rekomendują przywrócenie zajęć w warunkach klinicznych w najwyższym możliwym wymiarze - podkreśla prof. Marcin Gruchała, rektor Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (GUMed), przewodniczący KRAUM, kierownik I Katedry i Kliniki Kardiologii GUMed.
Kształcenie na odległość
Szczególną uwagę zwrócono również na wymiar zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych możliwych do realizacji z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Rektorzy zadecydowali o wystosowaniu do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministra Zdrowia uchwały dotyczącej zapisu w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego.
Postulowano wprowadzenie zapisu, że w roku akademickim 2020/2021 student odbywający studia przygotowujące do wykonywania wyżej wymienionych zawodów, może uzyskać w ramach zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość część efektów uczelnia się przypisanych do zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, umożliwiających uzyskanie nie więcej niż 40% liczy punktów ECTS (European Credit Transfer System) określonej dla tych zajęć w programie studiów dla roku, na którym kształci się student.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych