
Wprowadzenie podwyższonej opłaty za połączenie z numerem służącym pacjentom do telefonicznej rejestracji narusza zbiorowe prawa pacjentów. Taką decyzję potwierdził też Naczelny Sąd Administracyjny - poinformowało w poniedziałek (16 października) biuro Rzecznika Praw Pacjenta.
Podwyższone opłaty za telefoniczną rejestrację pacjentów wprowadziła jedna z wielkopolskich placówek, która miała podpisany kontrakt z NFZ. Pacjenci, by zarejestrować się na wizytę u lekarza, musieli połączyć się z numerem zaczynającym się od cyfr 0-700. Za minutę rozmowy pacjent płacił 4,92 zł. W trakcie prowadzonego przez Rzecznika Praw Pacjenta postępowania wyjaśniającego placówka zmieniła stawkę na 2,58 zł za minutę połączenia.
Ponadto przez cały okres prowadzonego przez Rzecznika postępowania, pozostałe połączenia dotyczące umówienia wizyty komercyjnej realizowane były według standardowych (niepodwyższonych) stawek za połączenie telefoniczne z rejestracją placówki.
"Praktyka stosowana przez podmiot leczniczy mogła być szczególnie uciążliwa dla pacjentów starszych oraz zmagających się z problemami finansowymi" - zwraca uwagę biuro Rzecznika Praw Pacjenta.
Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził za Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie, że praktyki stosowane przez ten podmiot leczniczy naruszały zasadę równego dostępu obywateli - niezależnie od ich sytuacji materialnej - do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych