Teleporady w POZ miały być wdrażane kroczek po kroczku. I przyszedł marzec

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Jacek Janik/ rynekaptek.pl   15-06-2020, 08:01

Teleporady w POZ miały być wdrażane kroczek po kroczku. I przyszedł marzec Dzięki temu, że POZ bardzo szybko, bardzo elastycznie dostosował się do sytuacji fala pacjentów, którzy w krótkim czasie pozostała bez opieki, uzyskała ją w POZ poprzez teleporady, e-recepty, e-zaświadczeń (fot. archiwum)

Podstawowa opieka zdrowotna w czasie pandemii miała najniższy wskaźnik redukcji wykonanych świadczeń. W marcu 2019 r. było to blisko 13,8 mln porad udzielonych, natomiast w 2020 r. ta liczba spadła do 13,3 mln - poinformował prezes NFZ, Adam Niedzielski.

- Nie mieliśmy wystarczających środków ochrony osobistej, których powszechnie brakowało i musieliśmy je kupować po horrendalnych cenach. Zwłaszcza w pierwszym okresie epidemii, problemem był brak rzetelnych informacji, a właściwie dezinformacja. Przekazy płynące z różnych instytucji: państwowych, sanitarnych, wojewódzkich, konsultantów krajowych - często były sprzeczne ze sobą - mówiła prezes Janicka.

Podkreślała, że wszystko to spowodowało, że lekarze rodzinni zostali zmuszeni do tworzenia własnych standardów działania w dobie epidemii: standardów porady lekarskiej, zabezpieczenia, organizacji pracy w oparciu o teleporadę, wideoporadę, e-receptę, e-zwolnienie.

- To wszystko działa do dziś. Nie zamknęliśmy drzwi przed pacjentem. W każdej koniecznej sytuacji lekarze rodzinni przyjmowali pacjentów osobiście przy zachowaniu odpowiedniego reżimu sanitarnego. Nie zaprzestaliśmy też wizyt domowych w czasie pandemii czy pobierania materiału do badań diagnostycznych. To wszystko w POZ się działo, tylko po nowemu - zapewniała prezes Janicka.

Dodała, że POZ w nowych warunkach najszybciej się rozpoznał i zaczął stosować powszechnie odpowiednie rygory, bo nie miał innego wyjścia. - Pacjenci potrzebowali pomocy każdego dnia i musieliśmy im jej udzielać, zachowując zasady bezpieczeństwa dla pacjentów jak i lekarzy, pielęgniarek - podkreślała Bożena Janicka.

POZ - podpora systemu
Adam Niedzielski, prezes NFZ przyznał w trakcie dyskusji, że POZ podczas pandemii okazała się rzeczywiście podstawową opieką, że była podstawą piramidy świadczeń i wzięła na siebie ciężar bycia pierwszym punktem kontaktowym z pacjentem.

Jak informował prezes Funduszu, podstawowa opieka zdrowotna w czasie pandemii miała najniższy wskaźnik redukcji wykonanych świadczeń. W marcu 2019 r. było to blisko 13,8 mln porad udzielonych, natomiast w 2020 r. ta liczba spadła do 13,3 mln. To pokazuje skalę i to, że POZ dźwigał ciężar pierwszego uderzenia pandemii. Co prawda w kwietniu NFZ odnotował redukcję porad POZ o 30-35 proc, ale w porównaniu do specjalistyki czy planowych zabiegów szpitalnych - w ramach całego systemu ochrony zdrowia – był to najmniejszy wskaźnik redukcji.

comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH