Trwale wyeliminować nierzetelnych producentów suplementów

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Luiza Jakubiak/ rynekaptek.pl   23-03-2017, 08:01

Trwale wyeliminować nierzetelnych producentów suplementów

Na rynek suplementów diety należy spojrzeć z jednej strony przez pryzmat pacjenta i jego bezpieczeństwa zdrowotnego, a z drugiej na biznes, który chce maksymalizować swoje zyski - ocenia Piotr Brukiewicz, prezes Śląskiej Izby Aptekarskiej.


Opłaty i wyższe kary
W opinii ŚIA, to, na co warto postawić, to wyraźne oznakowanie suplementów, by były łatwo odróżniane od leków, inwestycje w edukację pacjenta i usługi kognitywne farmaceutów. – W tym zakresie czekamy na propozycje resortu zdrowia w postaci nowelizacji prawa farmaceutycznego. Do tego należy zmienić zasady rejestracji i wprowadzić opłaty, ale też rozważyć poziom kar. One są obecnie niewspółmiernie niskie do korzyści, które może producent osiągnąć. Należy też trwałe eliminować z rynku tych producentów, którzy są nierzetelni.

Katarzyna Suchoszek-Łukaniuk z Krajowej Rady Suplementów i Odżywek oceniła, że raport NIK w wielu aspektach porusza realne problemy: - Zgadzamy się z wieloma wnioskami. Już dużo wcześniej postulowaliśmy pewne zmiany np. w ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia, które mogłyby zapewnić większy nadzór nad rynkiem i zwiększyć bezpieczeństwo konsumentów. Chodzi tu m.in. o proces notyfikacji, stworzenie ogólnie dostępnego rejestru wycofań suplementów, ich prezentację i reklamę.

Prezes Rady przypomniała, że sama branża opracowała autoregulację, czyli Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy: - Firmy już podpisują dokument, który w ciągu kilku miesięcy zostanie wdrożony. Postulujemy też o bieżącą aktualizację rejestru GIS. Jeśli w raporcie są wskazane naruszenia przepisów prawa, to powinny być ścigane z urzędu, np. dotyczące wad jakościowych czy rozbieżności między deklarowanym składem, a faktyczną zawartością.

Jakie zmiany są zawarte w Kodeksie? Dokument zakazuje jego sygnatariuszom wykorzystywania wizerunku lekarzy i farmaceutów do promowania produktów oraz przytaczanie jednostek chorobowych – prawdziwych lub nieistniejących – w treści reklamy. Mowa jest też o zasadach posługiwania się rekomendacjami. – Chcemy, by w przekazie reklamowym była wyraźnie podkreślona kategoria produktu, z jaką mamy do czynienia. Chodzi o to, by ujednolicić przekazy reklamowe suplementów diety, by konsument mógł łatwo zidentyfikować produkt i nie pomylić go z lekiem.
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH