UOKiK: zbyt niski poziom kar

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: LJX/ rynekaptek.pl   09-03-2017, 14:06

UOKiK: zbyt niski poziom kar Urząd proponuje zwiększenie wysokości kar

Do 10% obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary za niezgodną z prawem reklamę leku, suplementu lub wyrobu medycznego - takie rozwiązanie proponuje UOKiK.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwraca uwagę, że nierzetelna prezentacja suplementów diety jest szczególnie niepokojąca w świetle sygnałów świadczących o niewystarczającym poziomie wiedzy konsumentów na temat różnic pomiędzy suplementami diety a produktami leczniczymi dostępnymi bez recepty.

W ocenie Urzędu nadzór nad reklamą tych produktów nie jest wystarczające efektywny, przede wszystkim z uwagi na zbyt niski poziom kar.

Poza wzmocnieniem uprawnień nadzorczych Państwowej Inspekcji Sanitarnej, UOKiK proponuje wprowadzenie obowiązku umieszczenia w reklamach oraz na opakowaniach obowiązkowych komunikatów np. „suplementy diety nie zastąpią zróżnicowanej diety, nie wykazują działania leczniczego ani nie mogą być stosowane jako substytut produktu leczniczego”.

Z kolei w odniesieniu do wyrobów medycznych, Urząd wskazuje na brak stosownych regulacji, wprowadzających ograniczenia w prowadzeniu reklamy tych produktów. Wskazano również na potrzebę zmiany modelu sankcji z odpowiedzialności karnej na model odpowiedzialności administracyjnej.

W odniesieniu do suplementów diety i wyrobów medycznych zaproponowano wprowadzenie regulacji, które przewidywać będą ograniczenia możliwości prowadzenia reklamy, podobnie jak ma to miejsce w przypadku produktów leczniczych (np. zakaz prezentowania produktów przez osoby znane publicznie, naukowców, osoby posiadające wykształcenie medyczne, farmaceutyczne lub sugerujące posiadanie takiego wykształcenia).

W stosunku do wszystkich kategorii produktów wskazano na potrzebę zwiększenia wysokości kar pieniężnych za niezgodną z prawem reklamę np. do 10% obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary lub innego wskaźnika powiązanego z wartością środków przeznaczonych na reklamę danego produktu w określonym roku.

UOKiK zwrócił również uwagę na potrzebę wprowadzenia zmian, zmierzających do zapobieżenia sytuacji funkcjonowania równolegle pod tą samą lub zbliżoną nazwą produktów o różnym statusie prawnym.

Źródło: Raport Zespołu ds. uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH