Wprowadzenie opieki farmaceutycznej poprzedziły doroczne kampanie edukacyjne

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: IQVIA/ rynekaptek.pl   03-06-2020, 11:24

Wprowadzenie opieki farmaceutycznej poprzedziły doroczne kampanie edukacyjne Od 1991 roku, przez kolejne 10 lat, Apoteket AB, będące właścicielem wszystkich aptek w kraju, prowadziło doroczne kampanie mające na celu zwiększenie świadomości farmaceutów oraz pacjentów w zakresie określonych schorzeń (fot. archiwum)

W Szwecji konsultacje farmaceutyczne są bezpłatne, niezależnie od swojego zakresu. Praca farmaceutów finansowana jest z przychodu aptek, a samo świadczenie usług postrzegane jest jako praca społeczna. Usługą płatną jest jednak wykonywanie szczepień w aptece.

Do 2009 roku wszystkie apteki w Szwecji należały do państwowej spółki Apoteket AB. Decyzja o liberalizacji regulacji w zakresie właścicielstwa aptek stała się początkiem zmian, w wyniku których ok. 66% aptek należy do prywatnych firm, w większości sieciowych. Pozostałe apteki wciąż skupione są pod szyldem Apoteket AB.

Od 1991 roku, przez kolejne 10 lat, Apoteket AB, będące właścicielem wszystkich aptek w kraju, prowadziło doroczne kampanie mające na celu zwiększenie świadomości farmaceutów oraz pacjentów w zakresie określonych schorzeń, takich jak cukrzyca, astma, alergie czy choroby skórne. Przykładowo, grupy pacjentów ze świeżo zdiagnozowanym schorzeniem organizowane były w lokalne grupy, które następnie spotykały się z farmaceutami w celu otrzymania od nich niezbędnej edukacji. W ten sposób pacjenci uczyli się, jak radzić sobie z nowym schorzeniem, podczas gdy farmaceuci nabywali niezbędne umiejętności i doświadczenie w zakresie przekazywania pacjentom wiedzy oraz wspierania ich w ciężkim dla nich okresie.

W 2002 roku wprowadzono usługę konsultacji, która z czasem stała się trzonem opieki farmaceutycznej w Szwecji. Początkowo program obejmował jedynie 11 aptek i jego przebieg oceniany był przez środowisko akademickie oraz lekarskie. Wraz z potwierdzaniem pozytywnych rezultatów programu, jego zasięg rozszerzano stopniowo o kolejne apteki, aż usługa osiągnęła swoją dzisiejszą formę.

OF w Szwecji: perspektywa pacjenta i farmaceuty
Obecnie głównym elementem opieki farmaceutycznej w Szwecji są konsultacje prowadzone przez farmaceutów. Ich zakres obejmuje przede wszystkim identyfikację i próbę zminimalizowania problemów powstałych w wyniku przyjmowania leków oraz rozwiewanie wątpliwości pacjentów w zakresie stosowania się do zasad terapii.

Pierwsza konsultacja trwa ok. 30 minut i musi zostać zarezerwowana z wyprzedzeniem. Podczas spotkania farmaceuta zapoznaje się z sytuacją zdrowotną pacjenta oraz szczegółami zaleconej mu terapii. Kolejne wizyty są krótsze i trwają przeważnie w okolicach 15 minut. Dodatkową wartością dodaną dla systemu opieki zdrowotnej jest dokumentowanie wyników konsultacji w narodowej bazie danych, dzięki czemu z informacji mogą skorzystać również inni uczestnicy systemu.

comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH