
W Wielkiej Brytanii służba zdrowia została w zeszłym tygodniu sparaliżowana z powodu ataku na nieaktualizowane komputery z Windows XP. Polskie apteki, które ciągle działają na przestarzałym systemie, igrają z losem: kolejny atak może pozbawić je krytycznych danych i narazić wrażliwe informacje pacjentów - informuje GdziePoLek.pl.
W zeszły piątek, 12 maja, świat obiegła informacja o zainfekowaniu licznych komputerów na całym świecie złośliwym oprogramowaniem typu ransomware (ransom = okup), które szyfruje wybrane pliki na zarażonym komputerze i żąda wpłacenia określonej kwoty, aby odzyskać dostęp do danych.
Ofiarami ataku padły m.in. NHS, publiczny operator usług medycznych w Wielkiej Brytanii, oraz koncern Nissan/Renault.
Na atak szczególnie narażone były komputery pracujące na systemach Windows XP oraz Windows Server 2003, które nie są wspierane przez ich producenta (Microsoft) od kwietnia 2014 roku (Windows XP) i od lipca 2015 (Server 2003).
Jak zauważa serwis, znaczna część polskich aptek w dalszym ciągu nie dokonała wymiany przestarzałych systemów operacyjnych na serwerach, na których zainstalowane są systemy apteczne.
W aptekach, które współpracują z GdziePoLek, ponad 7 procent używa systemu Windows XP lub Windows Server 2003. Dodatkowo, średnia dla wszystkich aptek na rynku jest prawdopodobnie jeszcze wyższa.
Zainfekowanie komputerów apteki oprogramowaniem typu ransomware całkowicie uniemożliwiłoby korzystanie z systemu apteki, a tym samym jej funkcjonowanie. Program szuka na komputerze plików o określonych rozszerzeniach, które następnie szyfruje, uniemożliwiając do nich dostęp. Wśród celów są także pliki bazy danych, w których system apteki przechowuje wszystkie informacje.
Co w tej sytuacji zrobić? Więcej: https://www.gdziepolek.pl/
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych