
W okresie od 1 lipca 2013 r. do 21 marca 2017 r. śląski oddział NFZ wydał blisko 184 tysiące 567 kopert z danymi dostępowymi do Zintegrowanego Informatora Pacjenta. Dokładnie tylu pacjentów postanowiło sprawdzić, czy są leczeni zgodnie z deklaracjami lekarzy.
Rzecznik ŚOW NFZ Małgorzata Doros poinformowała, że pacjenci po przejrzeniu swoich danych z leczenia w ZIP przekazali Funduszowi 1154 zgłoszenia o nieprawidłowościach.
Do najczęstszych nieprawidłowości zgłaszanych przez pacjentów należy zakwestionowanie udzielenia sprawozdanego i rozliczonego przez świadczeniodawcę świadczenia medycznego. Tu pojawiają się wątpliwości typu "nigdy nie byłem u tego lekarza" lub "byłem dwa dni w szpitalu i to kosztowało tyle pieniędzy?"
Pacjenci bywają także zaskoczeni realizacją sprawozdanej przez aptekę i objętej refundacją recepty, co sprowadza się do stwierdzeń w rodzaju "nie miałem wypisanej takiej recepty" lub "nigdy nie byłem w tej aptece".
Jak zwykle reaguje Narodowy Fundusz Zdrowia?
- Przede wszystkim prosimy poradnie i szpitale o wyjaśnienia i weryfikację, (...) zlecamy tzw. kontrole doraźne. Ostatecznie, w przypadku spraw nieusprawiedliwionych, odzyskujemy pieniądze - wyjaśnia w Dzienniku Zachodnim Małgorzata Doros.
ZIP to ogólnopolski serwis, udostępniany przez NFZ od 1 lipca 2013 r. Pozwala na uzyskanie informacji gromadzonych od 2008 r. o leczeniu, przepisanych lekach i badaniach refundowanych przez NFZ i o kwocie zapłaconej za te świadczenia. System składa się z dwóch części - ogólnodostępnej i tej widocznej tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Więcej: www.dziennikzachodni.pl
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych