13 marca: Światowy Dzień Snu

PO GODZINACH

Autor: PPOZ/ rynekaptek.pl   13-03-2020, 15:43

13 marca: Światowy Dzień Snu Zalecana długość snu zależy od wieku. Dorosły Polak powinien przesypiać od 7 do 9 godzin na dobę, nastolatek od 8 do 10, dziecko od 10 do 13 (fot. archiwum)

Oprócz aktywności fizycznej, zbilansowanej diety, spokojny sen jest jednym z trzech najważniejszych filarów życia. Brak snu to nie tylko podkrążone oczy, to cały zestaw negatywnych skutków zdrowotnych, zarówno psychicznych, jak i fizycznych - przypomina PPOZ.

Jak pokazują statystyki, problemy ze snem ma aż 45 procent ludzi na całym świecie. Z okazji Światowego Dnia Snu, przypadającego na 13 marca, lekarze Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia przypominają o konieczności dbania o zdrowy sen.

Odpoczynek, chwila relaksu, refleksji, a także zresetowania emocji - to najważniejsze zadania dobrego snu. Pozwala odetchnąć po całodziennym trudzie, wyłączyć stres i dzienne „czuwanie”, ale przede wszystkim zasilić akumulatory na kolejny dzień.

- Zalecana długość snu zależy od wieku. Dorosły Polak powinien przesypiać od 7 do 9 godzin na dobę, nastolatek od 8 do 10, dziecko od 10 do 13. Bardzo ważna jest też ciągłość snu. Wybudzanie lub zbyt krotki sen wywołuje problemy z koncentracją i zapamiętywaniem. Dochodzą wahania nastroju, osłabienie odporności, a nawet depresja. Zła jakość snu powoduje, że szybciej się denerwujemy, tracimy kontrolę nad swoim zachowaniem, jesteśmy rozdrażnieni i bardziej skłonni do agresji - mówi Bożena Janicka, prezes PPOZ.

Przed snem powinniśmy dobrze wywietrzyć pokój. Unikamy spożywania alkoholu, kawy, napojów energetycznych oraz większej ilości płynów, żeby nie wstawać do toalety. Nie zasypiamy przy łączonym telewizorze. Książka przed snem jest wskazana, tak samo jak relaksacyjna muzyka. Świetnie „nasennie” działa wieczorny spacer, a potem gorąca kąpiel. Nie kładziemy się w „ciuchach” pod kocem, tylko w pidżamie pod ciepłą kołdrą. Zapominamy o zmartwieniach kończącego się dnia. Nie analizujemy porażek, unikamy przykrych myśli.

- Dobry i spokojny sen naprawdę jest bardzo ważny dla naszego ducha i ciała. Wyspanych ludzi rzadziej dopada nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, otyłość. Rzadziej też łapią infekcje, o czym szczególnie warto pamiętać teraz, gdy cały świat boi się koronawirusa. Wyspany organizm, to silniejszy organizm, który szybciej i skuteczniej pokona czyhające zagrożenie - mówi Bożena Janicka.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH