Święta w kuchni: jak "odchudzić" wielkanocne dania?

PO GODZINACH

Autor: LJ   02-04-2021, 14:03

Święta w kuchni: jak "odchudzić" wielkanocne dania? Dietetyk radzi, jak poradzić sobie z dietą w czasie świąt wielkanocnych (fot. Pixabay)

Jeśli podczas świąt chcemy zjeść „do syta” i bez wyrzutów sumienia to przygotowując menu na wielkanocny stół warto pamiętać o tym, by dania były zdrowe, smaczne, ale również lekkie i z niską zawartością tłuszczu.

Dietetyk podpowiada jak „odchudzić” tradycyjne potrawy wielkanocne i podaje przykłady innych dań, które warto włączyć do świątecznego menu.

Lekkie przystawki i sałatki
Na tradycyjnym, polskim, wielkanocnym stole zazwyczaj pojawiają się jajka z majonezem, sałatka jarzynowa i pasztet. Niestety choć są to potrawy bardzo smaczne to niestety również dość tłuste.

Dietetyk poleca jajka w dietetycznych odsłonach, jak np.: jajeczne muffiny z papryką, szpinakiem i cukinią, w formie sałatki z gotowanym brokułem, fetą, czerwoną cebulą i pestkami słonecznika lub faszerowane pastą z awokado, szczypiorku, suszonego pomidora i kiełków rzodkiewki z dodatkiem jogurtu greckiego i pieprzu.

Jeśli zaś nie wyobrażamy sobie świąt bez klasycznej sałatki warzywnej to warto pamiętać, by oprócz gotowanych warzyw znalazł się tam również ogórek kiszony, cebula i jabłko, a majonez częściowo zastąpmy jogurtem przyprawionym kurkumą. W ramach eksperymentów kulinarnych warto upiec wegetariański pasztet.

- Pasztety z warzyw i kasz są nie tylko zdrowe, ale i bardzo sycące. Mają też zdecydowanie mniej tłuszczu niż ich mięsne odpowiedniki. Na blogach kulinarnych znajdziemy wiele sprawdzonych i pysznych przepisów. Szczególnie polecam wersję na bazie roślin strączkowych takich jak fasola, ciecierzyca lub soczewica ze względu na dużą ilość białka. Dzięki temu jest on nie tylko smaczny, ale i bardzo sycący. Taki pasztet proponuję nie tylko „od święta”, ale i na co dzień jako smaczną i zdrową alternatywę dla mięsa. – poleca Natalia Chybzińska, dietetyk, catering dietetyczny Kukuła Healthy Food.

Wielkanocne zupy
Dla tych, którzy nie wyobrażają sobie Wielkanocy bez żurku lub białego barszczu dietetyk poleca ugotowanie go na wywarze z dużej ilości warzyw jak marchew, por, pietruszka, seler i cebula. Pod koniec gotowania dorzućmy 2 ząbki czosnku, łyżkę majeranku i świeżo utartego chrzanu, które „podkręcą” smak wywaru.

Do zabielenia zamiast śmietany użyjmy jogurtu naturalnego lub greckiego, natomiast białą kiełbasę ugotujmy w oddzielnym garnku, dzięki czemu pochodzący z niej nadmiar tłuszczu nie znajdzie się w zupie. Jako alternatywę dietetyk poleca rosół.

- Polecam gotowanie rosołu na drobiu z wolnego wybiegu i dobrej jakości, chudej wołowinie. Powinno też w nim znaleźć się mnóstwo warzyw, m.in. marchew, seler, pietruszka i cebula. Wrzućmy też kilka ziarenek pieprzu, ziela angielskiego i liść laurowy, ale ograniczmy sól. Zamiast niej polecam imbir, czosnek i kurkumę.
W celu osiągnięcia najlepszych walorów smakowych warto gotować go powoli, przez ok. 4 godziny – podpowiada dietetyk.

Świąteczny obiad
Jeśli jednak zdecydujemy się na bardziej tradycyjne śniadanie to dla równowagi przygotujmy „lżejszy” obiad. Dobrym wyborem będzie pieczony lub gotowany na parze łosoś lub dorsz. Dla tych co nie przepadają za rybami alternatywą może być pierś indyka lub udziec wołowy.

Ryby i mięsa warto przyprawić np. imbirem, majerankiem, kminkiem lub chilli, które ułatwiają trawienie. Zrezygnujmy z tłustych i ciężkich sosów. Podajmy do tego nowalijki z sosem vinegret lub warzywa korzeniowe ugotowane na parze, a zamiast ziemniaków dietetyk poleca brązowy ryż, komosę ryżową, kaszę gryczaną lub jaglaną.

Słodkości bez wyrzutów sumienia
- Wielkanoc kojarzy nam się przede wszystkim z babkami, mazurkami i sernikami. Zachęcam do modyfikowania naszych tradycyjnych przepisów na ciasta i używania zdrowszych zamienników, dzięki którym słodkości będą miały mniej tłuszczu, cukru i węglowodanów prostych. Zwykłą mąkę pszenną zastąpmy mąką pełnoziarnistą, orkiszową, ugotowaną kaszą jaglaną lub mielonymi orzechami - mówi ekspert.

Zamiast masła, czy margaryny dodajmy dobrej jakości olej rzepakowy, a cukier zastąpmy ksylitolem lub zmiksowanymi daktylami. Zaś jako alternatywę dla tradycyjnego sernika polecam mini serniczki na zimno: w pucharkach lub szerszych szklankach układamy warstwami ulubione, pokrojone w kostkę świeże lub suszone owoce, zmiksowany, chudy twaróg z dodatkiem naturalnego jogurtu oraz odrobiny miodu lub ksylitolu, a na wierzchu posypujemy posiekanymi orzechami i tartą, gorzką czekoladą.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH