Badania niekomercyjne: jak resort zdrowia wyda pieniądze z podatku

POLITYKA LEKOWA

Autor: Luiza Jakubiak/rynekaptek.pl   03-01-2011, 21:09

Badania niekomercyjne: jak resort zdrowia wyda pieniądze z podatku

W projekcie ustawy Prawo farmaceutyczne znalazł się przepis o niekomercyjnych badaniach klinicznych. Wątpliwości budzi zarówno sposób zdobywania na nie środków oraz możliwości ich wykorzystania.

Sponsorem niekomercyjnych badań medycznych może być m.in. uczelnia wyższa i zakład opieki zdrowotnej. W odróżnieniu od badań klinicznych komercyjnych, celem takiego badania nie może być chęć osiągnięcia zysku w zakresie prowadzenia i organizacji badań bądź wytwarzania lub obrotu produktami leczniczymi.

Szczegółowe wymagania dotyczące prowadzenia badań klinicznych niekomercyjnych określi minister właściwy ds. zdrowia w formie rozporządzenia.

Resort zdrowia zapowiada także, iż na realizację badań niekomercyjnych przeznaczone będą pieniądze pochodzące z opodatkowania firm farmaceutycznych od zysków ze sprzedaży leków refundowanych. Rocznie ma to przynieść do 300 mln złotych.

Z ziemi włoskiej
Opodatkowanie firm farmaceutycznych dla zdobycia pieniędzy na sfinansowanie badań niekomercyjnych jest pomysłem zaczerpniętym z Włoch, gdzie funkcjonuje tzw. podatek Garattiniego, czyli
5 proc. od kosztów marketingu. Uzyskana w ten sposób kwota płacona przez przemysł farmaceutyczny jest wykorzystywana m.in. na prowadzenie badań porównujących wartość kliniczną leków.

W projekcie nowej ustawy w polskiej wersji przewiduje się wprowadzenie podatku w wysokości 3% od przychodu firm z tytułu sprzedawanych leków refundowanych. Przyjęcie innej niż we Włoszech podstawy opodatkowania budzi niezadowolenie branży farmaceutycznej.

- Wprowadzenia podatku Garattiniego we Włoszech miało dwa cele: pozyskanie dodatkowych pieniędzy do systemu, które wzmocniłyby agencje rządowe oraz ograniczanie nakładów na marketing, by firmy nie prowokowały lekarzy do przepisywania leków ponad zasadne wskazania, co prowadzi do eskalacji kosztów. Mechanizm jest taki, że im więcej firma wydaje na marketing, tym większe są jej obciążenia finansowe – opisuje Jerzy Toczyski, prezes Związku Pracodawców Infarma.
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH