Do Tesco po bułki i po leki

POLITYKA LEKOWA

Autor: LJ, PPX/rynekaptek.pl   10-05-2010, 09:32

Sieć hiper- i supermarketów Tesco uruchomi w Polsce własną sieć aptek i punktów aptecznych.

Pierwsza apteka pod szyldem brytyjskiej sieci ruszy już za kilka miesięcy w Częstochowie. Sprzedawane będą nie tylko suplementy diety lub preparaty przeciwbólowe, ale też leki na receptę.

– Przekonały nas twarde liczby. Wśród artykułów, których sprzedaż rośnie najszybciej, przodują leki. Chodzi o wzrost rzędu 20 procent, nie mogliśmy więc tego bagatelizować – mówi rzecznik Tesco Michał Sikora.

Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco Polska dodaje, że tam gdzie nie uda się uzyskać pozwolenia na otwarcie apteki, powstanie punkt apteczny.

Obecnie Tesco nie planuje utworzenia sieci aptek poza galeriami swoich sklepów Tesco. Własne apteki Tesco lub punkty apteczne będą otwierane głównie przy hipermarketach Tesco Extra. Brytyjski operator nie chce na razie informować ile placówek aptecznych zamierza otworzyć na polskim rynku.

Według danych sieci Tesco wartość sprzedaży produktów OTC zwiększyła się w 2009 r. do 130 mln zł, co oznacza wzrost o 14,5 proc., natomiast prognozy wzrostu dla rynku suplementów żywności są szacowane na 12-15 proc. do 2011 roku. W ciągu ostatnich pięciu lat wartość leków sprzedanych na polskim rynku wzrosła niemal o połowę.

Sieć Tesco od lat sprzedaje leki w Wielkiej Brytanii. Co więcej, jest tam nie tylko dystrybutorem, ale również producentem produktów leczniczych, wprowadzającym do obrotu własne marki leków. Dotyczy to oczywiście najbardziej popularnych leków OTC, polopiryn, leków ziołowych, przeciwbólowych, suplementów diety, preparatów witaminowych i nie ma nic wspólnego z farmaceutyczną innowacją.

Schemat procesu przebiega najcześciej w ten sposób, że popularne leki generyczne wytwarzane po niskich kosztach, kontraktuje się i sprowadza z Chin lub Indii, następnie są pakowane w danym kraju i wprowadzane na rynek pod własną marką. To daje sieci handlowej spory zysk, jako że może zaoferować klientom lek po minimalnej cenie, omijając marże producenta i hurtownika.

Osobnym problemem pozostaje pytanie, czy traktowanie leków jako codziennego dobra konsumpcyjnego, jest dobrym zjawiskiem. Leki to nie cukierki i mają skutki uboczne, o czym nie zawsze pamiętamy. Tymczasm supermarkety wpływają na zmianę zachowań kupujących, co nie musi skutkować korzyścią dla zdrowia klientów.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH