Homeopatia wspierana przez PR, czyli bitwa o pacjenta trwa

POLITYKA LEKOWA

Autor: Luiza Jakubiak/rynekaptek.pl   09-02-2009, 17:15

Jednym z pierwszych posunięć wiceministra zdrowia Marka Twardowskiego w tym roku było ustosunkowanie się do stanowiska Naczelnej Rady Lekarskiej, podważającego znaczenie homeopatii. Wznowiło to na krótki czas debatę o skuteczności tej metody leczenia. Gdy sprawa ucichła, ponownie przypomniała o niej jedna z firm public relations.

Niczym placebo
– Prawo farmaceutyczne mówi, że leki homeopatyczne nie muszą mieć udowodnionej skuteczności, by można je było zarejestrować. Z góry zakłada się ich nieskuteczność. Ale mało kto sobie zdaje sprawę, że nieskuteczność leku jest równoznaczna z działaniem niepożądanym – twierdzi Wojciech Matusewicz, dyrektor Agencji Oceny Technologii Medycznych.

Z drugiej strony, Lancet postawił tezę, że skuteczność homeopatii nie przewyższa efektu placebo. Idąc dalej, może jednak placebo jest bardziej skuteczne?

– Są dowody, że gdy pacjent zażywa placebo i przestrzega zasad dawkowania, to efekty są lepsze niż tam, gdzie pacjent nie przestrzega tych zasad. Siła psychiki jest nieprawdopodobna – dodaje dyrektor AOTM.

Problem nie tkwi jednak w tym, żeby zakazywać stosowania homeopatii. Chodzi o to, aby edukować i przedstawiać dowody skuteczności preparatów homeopatycznych..

– Czy w społeczeństwie, w którym pacjenci często nie realizują recept na leki o udowodnionej skuteczności, np. w leczeniu nadciśnienia, można im proponować leczenie o szeroko kwestionowanej skuteczności? – pyta dyrektor Matusewicz. – Niewątpliwie jest to problem społeczny. A problem prawny? Czy lekarze mogą posługiwać się pieczątkami „lekarz homeopata”? Bądź umieszczać informacje (reklamy): „Leczę metodami homeopatycznymi”? Ktoś kiedyś napisał, że „homeopata jest humorystą zawodu lekarskiego“...

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH