Nie tylko w Polsce pacjenci odchodzą od okienka apteki z niezrealizowaną receptą. Także w Stanach Zjednoczonych coraz częściej pacjenci nie realizują posiadanych recept.
Takie wnioski wynikają z danych udostępnionych przez Wolters Kluwer Pharma Solutions. Tendencja wzrostowa utrzymuje się co najmniej od 5 lat, czyli od czasu, gdy firma rozpoczęła regularny monitoring amerykańskiego rynku w tym zakresie.
Jakich leków nie wykupują Amerykanie
O ile w I kwartale 2006 roku odsetek pacjentów rezygnujących z zakupu leków brandowych i generycznych wyniósł odpowiednio 5 i 2,9 proc., to dane za analogiczny okres 2010 roku mówią już o 9,4 i 5,1 procenta.
Przyczyny mają głównie podłoże ekonomiczne, co nietrudno wytłumaczyć w dobie recesji. Według Wolters Kluwer, lata 2009-2010 to okres wyjątkowo intensywnego wzrostu liczby niezrealizowanych recept, na razie bez kompletnych danych.
Natomiast dane z okresu 2008-2009 wskazują, że największy wzrost dotyczy alfa- i beta-blokerów. W 2009 roku zrezygnowało z nich już niemal 4 proc. pacjentów, czyli prawie o 1 proc. więcej niż w roku poprzedzającym.
Według pozostałych danych z 2009 roku, najwięcej rezygnacji dotyczyło środków przeciwwrzodowych (4,8 proc. pacjentów), antydepresyjnych (4,2 proc.), przeciwcukrzycowych (4 proc.) oraz obniżających poziom cholesterolu (3,7 proc.). W kategorii pacjentów, przepisanych leków najczęściej nie wykupują chorzy na cukrzycę i nadciśnienie.
20 proc. niezrealizowanych recept Problem poruszył ostatnio również specjalistyczny magazyn Annals of Internal Medicine. Przedstawiono wyniki badania przeprowadzonego przez dwie bostońskie placówki: Harvard Medical School i Brigham and Women's Hospital.
Analiza ponad 10 mln wypisanych recept wykazała - raczej bez niespodzianek - że odsetek rezygnacji wzrasta wraz z kwotą, jaką ubezpieczony pacjent musi dopłacić do leku. Zaobserwowano również, iż pacjenci mający wykupić dany środek po raz pierwszy, rezygnują aż trzykrotnie częściej niż osoby w trakcie terapii.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych