Dynamika polskiego rynku leków sprzedawanych bez recepty, suplementów diety oraz dermokosmetyków spadnie w 2010 roku do 3%, w porównaniu z 11% w 2009 roku - wynika z raportu firmy badawczej PMR - Rynek OTC w Polsce 2010. Strategie switch i prognozy rozwoju na lata 2010-2012.
W 2009 roku polski rynek leków OTC, dermokosmetyków i suplementów diety był wart 8,5 mld zł, co stanowiło wzrost o 11% rok do roku. Rynek rozwijał się więc dynamicznie, pomimo kryzysu ekonomicznego.
- Wysoka zachorowalność na grypę napędziła wysoki wzrost rynku, zwłaszcza w przypadku leków OTC. W sumie, jak wynika z danych Państwowego Zakładu Higieny w 2009 roku, liczba zachorowań na grypę sięgnęła blisko 1,1 mln, najwięcej od 2003 roku, kiedy zanotowano 1,2 mln zachorowań - mówi Monika Stefańczyk, główny analityk rynku farmaceutycznego PMR i współautorka raportu.
Innymi motorami wzrostu rynku były wzrost cen oraz wprowadzanie na rynek nowych produktów. W 2010 roku wartość rynku produktów OTC wyniesie 8,7 mld zł. Tempo wzrostu spadnie do około 3%, z powodu wysokiej bazy z 2009 roku, jak również niższej niż rok wcześniej liczby infekcji.
W ciągu kolejnych dwóch lat rynek produktów OTC będzie rozwijał się, według prognoz PMR, w tempie dwucyfrowym i w 2012 roku przekroczy 10,6 mld zł. Motorem rozwoju rynku produktów OTC w kolejnych latach będą suplementy diety. Chociaż dynamika wzrostu wartości rynku suplementów będzie niższa niż w poprzednich latach warto podkreślić, że wciąż będzie ona bardzo wysoka i wyższa niż na przykład dla leków OTC. Biorąc pod uwagę tylko rynek leków OTC i suplementów diety, według PMR w 2009 roku tylko 13% z wartości rynku zostało wygenerowane poza aptekami.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych