PZPPF: nadmierny fiskalizm zahamuje rozwój krajowego przemysłu farmaceutycznego

POLITYKA LEKOWA

Autor: Luiza Jakubiak/rynekaptek.pl   04-01-2011, 16:36

PZPPF: nadmierny fiskalizm zahamuje rozwój krajowego przemysłu farmaceutycznego

Zdaniem przedstawicieli krajowych producentów leków, zaproponowane w ustawie o refundacyjnej rozwiązania zahamują rozwój krajowej branży farmaceutycznej.


Fiskus uderzy w polskie firmy
PZPPF twierdzi, że rozwiązania dotyczące przede wszystkim systemu pay back są niekorzystne głównie dla krajowych producentów, którzy staną się największym płatnikiem systemu zwrotów. Cezary Śledziewski, prezes PZPPF wyjaśnia:

- Z budżetu „zamrożonego“ na poziomie 17 proc. wyłączona zostanie kwota  przeznaczona na chemioterapię, programy terapeutyczne i nowo wprowadzane na rynek leki. Systemowi zwrotów podlegać będzie wszystko to, co zostaje, czyli leki znajdujące się od lat na rynku, popularnie stosowane generyki. Te leki mają najniższe ceny i nie ma możliwości dalszego ich obniżania.

Zdaniem prezesa Śledziewskiego, jeśli Państwo nakłada na producentów krajowych 3-proc. podatek obrotowy, a potem obejmie ich jeszcze system pay-backu, to pozbawia producentów całego zysku. Jeśli zaś nie ma zysku, nie ma pieniędzy na rozwój i pracę nad nowymi lekami generycznymi:

 – Tańszy lek generyczny może mieć silny przyrost sprzedaży i ten produkt zostanie obciążony zwrotem, w odróżnieniu od droższego leku oryginalnego, którego sprzedaż zacznie spadać. Zatem „po głowie“ dostanie ten, kto obniża cenę i stara się obniżyć wydatki płatnika na leki refundowane – argumentuje prezes Śledziewski.

Zapanować nad popytem
Zdaniem Wojciecha Kuźmierkiewicza, wiceprezesa PZPPF, resort zdrowia powinien raczej zastanowić się nad wprowadzeniem regulacji strony popytowej, by marketing nie powodował nadmiernej, niepotrzebnej czasami konsumpcji leków. Takiemu celowi służyło wprowadzenie we Włoszech podatku Garattiniego – 5 proc. od wydatków firm farmaceutycznych na marketing.

- Ministerstwo Zdrowia proponuje podatek 3 proc. od obrotu, argumentując, że nie ma danych dotyczących, ile firmy w Polsce wydają na marketing. Wystarczy sięgnąć do raportu Komisji Europejskiej, z którego wynika, że wydatki na marketing wynoszą 23 proc. budżetu firm, jeśli chodzi o leki oryginalne i między 13-16 proc. na leki genetyczne. Średnio ok. 20 procent – cytuje dane prezes Kuźmierkiewicz.
comments powered by Disqus

POLECAMY W PORTALACH