Resort zdrowia zapowiada nowelizację rozporządzenia o reklamie leków

POLITYKA LEKOWA

Autor: Luiza Jakubiak/rynekaptek.pl   22-06-2009, 18:08

Kiedy możemy mówić o informacji dotyczącej leku, a kiedy już o jego reklamie w mediach? To jedno z pytań, na które starali się odpowiedzieć uczestnicy niedawnej IV Konferencji Farmaceutycznej Rynku Zdrowia.

Jak już podawaliśmy, Główny Inspektorat Farmaceutyczny uznał jeden z artykułów w prasie za niedozwoloną reklamę określonych preparatów. Stwierdził, że autor publikacji o leku, nawet działając z własnej inicjatywy i niezależnie od wytwórcy tego produktu, zachęcał do nadmiernego stosowania produktu.

- Granica między reklamą a informacją jest płynna, ponieważ w obecnych przepisach nie ma definicji informacji o leku - mówiła Magdalena Wojciechowicz, dyrektor departamentu prawnego GIF.

– Ale jeżeli zachodzi dodatkowa okoliczność, czyli informacja lub zachęta, która zmierza do określonego celu, wtedy tekst zostanie uznany za reklamę. Jeśli więc to działanie nie będzie prowadziło do zwiększenia preskrypcji (a tym samym wzrostu ilości sprzedaży leku przepisywanego przez lekarza – red.) , to niewątpliwie nie zostanie uznane za reklamę.
 – wyjaśniła Magdalena Wojciechowicz.

Problem w tym, że czasem trudno jest wyraźnie odróżnić reklamę od informacji. Zdaniem Zbigniewa Niewójta, zastępcy Głównego Inspektora Farmaceutycznego, to jest sprawa subiektywna i ocenna, podobnie jak obiektywizm każdej informacji.

Zbigniew Niewójt przypomniał zarazem, że zakaz jakiejkolwiek reklamy w mediach ogólnodostępnych dotyczy wszystkich leków na receptę.

Dyskusja o rozporządzeniu
Za reklamę produktu leczniczego zostało uznane m.in. odwiedzanie osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi, przez przedstawicieli handlowych lub medycznych firm farmaceutycznych.

– To oznacza, że odwiedzanie przez tzw. REP-ów lekarzy jest jedną z dopuszczalnych prawem form reklamy produktu. Natomiast resort był zdeterminowany, by wprowadzić ograniczenia dotyczące czasu pracy przedstawicieli medycznych. Chodzi przecież o czas, który został sfinansowany ze środków publicznych poprzez zawarcie kontraktu przez NFZ na udzielanie świadczeń – stwierdził Artur Fałek, dyrektor departamentu polityki lekowej i farmacji Ministerstwa Zdrowia, tłumacząc powody wprowadzenia przez resort rozporządzenia w sprawie reklamy leków (ograniczono w nim możliwości wizyt REP-ów w godzinach pracy zakładu opieki zdrowotnej).

comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH