Sporny lek za grosz, czyli trwa dyskusja o sztywnych cenach

POLITYKA LEKOWA

Autor: Rzeczpospolita/rynekaptek.pl   31-05-2009, 12:17

Polscy i zagraniczni producenci leków spierają się, czy likwidacja promocji w rodzaju „Lek za grosz” spowoduje spadek, czy wzrost cen w aptekach.

Projekt nowego prawa farmaceutycznego przewiduje kontrowersyjną zmianę, dotyczącą wprowadzenia sztywnych cen sprzedaży leków w aptece po cenie ustalonej z resortem zdrowia. Oznaczałoby to, że znikną sprzedaże promocyjne, np. „Lek za grosz” - przypomina Dziennik.

Według urzędników przez takie zniżki leki - kupowane w nadmiarze - tracą ważność i lądują w koszu, a do każdego opakowania, za które pacjent płaci grosz, państwo dopłaca kilkadziesiąt złotych.

Sztywne ceny wywołują kontrowersje wśród producentów leków. Infarma - związek skupiający innowacyjne firmy zagraniczne, powołuje się na ekspertyzy, z których wynika, że po likwidacji promocji pacjenci w aptekach zapłacą więcej. Z kolei Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego uważa, że ceny spadną, ponieważ zwiększy się konkurencja między firmami.

Oba związki, choć przygotowały własne projekty ustaw o refundacji leków, zgadzają się w jednej kwestii - decyzji o wpisaniu leku na listę refundacyjną. Uważają, że powinna być ona podejmowana w trybie administracyjnym. W praktyce oznaczałoby to, że firmy mogłyby się od tej decyzji odwoływać do sądu.

Resort zdrowia obawia się, że takie rozwiązanie naraziłoby ministerstwo na kosztowne procesy.

Nad projektem pracuje zespół, który powinien zakończyć prace w czerwcu

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH