
W ubiegłym roku mieliśmy kontynuację boomu pod względem sprzedaży leków. Według danych IMS Health, sprzedaż farmaceutyków w 2008 r. w porównaniu z 2007 r. poszła w górę o 9,2 proc., przekraczając wartościowo 17,5 mld zł (w cenach producentów netto).
Najszybciej rosła sprzedaż leków na rynku szpitalnym – o 12,3 proc., do wartości 2,2 mld zł. Wzrost nastąpił mimo przesunięcia produktów immunosupresyjnych z grupy leków szpitalnych do leków aptecznych sprzedawanych na receptę.
Na polskim rynku największym podmiotem jest koncern GlaxoSmithKline Pharmaceuticals, którego wartość przychodów ze sprzedaży odpowiada za ok. 6,8 proc. przychodów całego sektora.
Wśród producentów generycznych, największy wpływ na rynek ma izraelska firma Teva, która przejęła amerykański koncern Barr, będący właścicielem Plivy Kraków. W ubiegłym roku w polskim segmencie leków generycznych pojawił się też nowy gracz – amerykańska firma Mylan.
Eksperci Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową w raporcie o znaczeniu sektora farmaceutycznego dla polskiej gospodarki, przygotowanego dla Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego, podkreślają, że branża farmaceutyczna jest mniej czuła od innych na zmiany koniunktury gospodarczej.
W opinii Andrzeja Kraski z IMS Health branża na razie istotnie opiera się recesji, ale są już sygnały, że kryzys może mieć również wpływ na rozwój rynku farmaceutycznego w Polsce.
– Na to, co nas czeka w najbliższym czasie na rynku farmaceutycznym, wpłyną na pewno już przeprowadzone zmiany w prawie, czyli rozporządzenie ministra zdrowia ograniczające dostęp przedstawicieli firm farmaceutycznych do lekarzy – informuje Andrzej Kraska.
Od sytuacji gospodarczej będzie również zależeć zasobność portfela konsumentów, a zarazem skłonność do wydatków na leki. Ewentualne ograniczenia w tym zakresie dotkną bardziej segmentu OTC (leki dostępne bez recepty), ale mogą też ucierpieć kategorie Rx (leki na receptę) o charakterze life-stylowym.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych