10 tys. zł kary za reklamę apteki. Już wcześniej spółka naruszała zakaz reklamy

PRAWO

Autor: WIF Katowice   09-06-2021, 09:10

10 tys. zł kary za reklamę apteki. Już wcześniej spółka naruszała zakaz reklamy Apteka reklamowała się na dwóch banerach (fot. LJ)

Śląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Katowicach nałożył na spółkę prowadzącą apteki karę pieniężną w wysokości 10 tys. złotych za prowadzenie reklamy apteki.

Sprawa rozpoczęła się od zawiadomienia inspekcji o dwóch banerach znajdujących się na terenie miasta: 

"apteka reklamuje się w (…) na ul. (…), jak wyjeżdża się ze szpitala. Na ogrodzeniu jest ogromny baner!!! To nie jest informacja o adresach, tylko to jest reklama" - napisał informator.

Przedsiębiorca i inspekcja farmaceutyczna miały odmienne zdanie na temat czy banery stanowią złamanie zakazu reklamy aptek.

Pełnomocnik firmy wskazał, że zdaniem strony banery nie stanowią reklamy apteki, a jedynie dopuszczalną informację o lokalizacji apteki. Z kolei WIF uznał, że banery bezspornie naruszyły art. 94a ust. 1 ustawy-Prawo farmaceutyczne.

Zachęta dla pacjenta

W ocenie inspekcji, strona decydując się na zainstalowanie w miejscu publicznym, na terenie miasta dwóch banerów reklamowych i ponosząc w tym celu określone starania czy też nakłady finansowe, w istocie zmierzała do zareklamowania działalności swojej apteki. Zdaniem organu, strona oczekiwała, że podjęte działania przyczynią się do zwiększenia obrotu w aptece.

"Przeciętny konsument zapoznając się z treścią banerów informujących o lokalizacji apteki, nawet jeżeli nie zawierały one elementów ocennych, może odebrać je jako wskazanie czy też wyróżnienie apteki" - uznał WIF.

"Zainstalowanie w miejscu publicznym przedmiotowych banerów reklamowych miało na celu zwrócenie uwagi odbiorców – potencjalnych pacjentów na tę aptekę, zainteresowanie ich tą apteką, co mogło wpłynąć na decyzję pacjenta co do wyboru apteki" - dodał.

WIF o wysokości kary

Ustalając wymiar kary WIF uwzględnił stopień, okres oraz okoliczności naruszenia przepisów. W pierwszej kolejności wskazał na okoliczności, które miały zdecydowany wpływ na podwyższenie wysokości kary pieniężnej.

Do dnia wydania decyzji strona nie poinformowała o usunięciu banerów. Tym samym potwierdzony okres prowadzenia reklamy wynosi około 23 miesięcy, a postępowanie dotyczyło dwóch banerów reklamowych.

Strona, prowadząc apteki ogólnodostępne wielokrotnie dopuściła się naruszenia zakazu prowadzenia reklamy aptek. Dotychczas Śląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Katowicach wydał cztery decyzje stwierdzające naruszenie zakazu prowadzenia reklamy aptek przez stronę i nałożył kary pieniężne w wysokości od 1000 do 5000 złotych.

Opisane w decyzji działania dotyczyły jednej apteki ogólnodostępnej, ta okoliczność miała wpływ na zmniejszenie wysokości kary pieniężnej. W sumie WIF za stwierdzone naruszenie ustalił karę pieniężną w wysokości 10 tys. złotych.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH