
Śląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Katowicach nałożył na spółkę prowadzącą apteki karę pieniężną w wysokości 10 tys. złotych za prowadzenie reklamy apteki.
Sprawa rozpoczęła się od zawiadomienia inspekcji o dwóch banerach znajdujących się na terenie miasta:
"apteka reklamuje się w (…) na ul. (…), jak wyjeżdża się ze szpitala. Na ogrodzeniu jest ogromny baner!!! To nie jest informacja o adresach, tylko to jest reklama" - napisał informator.
Przedsiębiorca i inspekcja farmaceutyczna miały odmienne zdanie na temat czy banery stanowią złamanie zakazu reklamy aptek.
Pełnomocnik firmy wskazał, że zdaniem strony banery nie stanowią reklamy apteki, a jedynie dopuszczalną informację o lokalizacji apteki. Z kolei WIF uznał, że banery bezspornie naruszyły art. 94a ust. 1 ustawy-Prawo farmaceutyczne.
W ocenie inspekcji, strona decydując się na zainstalowanie w miejscu publicznym, na terenie miasta dwóch banerów reklamowych i ponosząc w tym celu określone starania czy też nakłady finansowe, w istocie zmierzała do zareklamowania działalności swojej apteki. Zdaniem organu, strona oczekiwała, że podjęte działania przyczynią się do zwiększenia obrotu w aptece.
"Przeciętny konsument zapoznając się z treścią banerów informujących o lokalizacji apteki, nawet jeżeli nie zawierały one elementów ocennych, może odebrać je jako wskazanie czy też wyróżnienie apteki" - uznał WIF.
"Zainstalowanie w miejscu publicznym przedmiotowych banerów reklamowych miało na celu zwrócenie uwagi odbiorców – potencjalnych pacjentów na tę aptekę, zainteresowanie ich tą apteką, co mogło wpłynąć na decyzję pacjenta co do wyboru apteki" - dodał.
Ustalając wymiar kary WIF uwzględnił stopień, okres oraz okoliczności naruszenia przepisów. W pierwszej kolejności wskazał na okoliczności, które miały zdecydowany wpływ na podwyższenie wysokości kary pieniężnej.
Do dnia wydania decyzji strona nie poinformowała o usunięciu banerów. Tym samym potwierdzony okres prowadzenia reklamy wynosi około 23 miesięcy, a postępowanie dotyczyło dwóch banerów reklamowych.
Strona, prowadząc apteki ogólnodostępne wielokrotnie dopuściła się naruszenia zakazu prowadzenia reklamy aptek. Dotychczas Śląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Katowicach wydał cztery decyzje stwierdzające naruszenie zakazu prowadzenia reklamy aptek przez stronę i nałożył kary pieniężne w wysokości od 1000 do 5000 złotych.
Opisane w decyzji działania dotyczyły jednej apteki ogólnodostępnej, ta okoliczność miała wpływ na zmniejszenie wysokości kary pieniężnej. W sumie WIF za stwierdzone naruszenie ustalił karę pieniężną w wysokości 10 tys. złotych.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych