Adresatem przepisu o zakazie reklamy aptek jest każdy, kto dokonuje reklamy

PRAWO

Autor: Orzeczenia Sądów Administracyjnych   14-05-2021, 08:02

Adresatem przepisu o zakazie reklamy aptek jest każdy, kto dokonuje reklamy Sąd podkreślił, że zarejestrowanie nazwy apteki nie upoważniało prowadzącego aptekę do eksponowania tej nazwy w sposób naruszający zakaz reklamy aptek (fot. Pixabay)

Sąd musiał rozstrzygnąć, czy jest reklamą jest posługiwanie się przez spółkę nazwą apteki, zawierającą wyrażenie "ceny hurtowe", które to wyrażenie stanowiło nazwę apteki zatwierdzoną przez WIF.

Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrywał skargę kasacyjną dotyczącą zakazu reklamy aptek.

Mazowiecki Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny ukarał aptekę za prowadzenie reklamy karą w wysokości 5 tys. złotych.

Reklama polegała na umieszczeniu napisów, plakatów i billboardów w miejscach stacjonarnych (na ogrodzeniu znajdującym się w okolicach supermarketu oraz na witrynie i wejściu do apteki), a także w autobusie.

Napisy wskazywały, że pod danym adresem pacjenci mogą nabyć produkty lecznicze w cenach hurtowych. Dodatkowo apteki miały w nazwie dopisek "ceny hurtowe". Zdaniem WIF pacjent bez problemu mógł zidentyfikować, w jakich aptekach można nabyć te produkty, a w których aptekach a contrario sprzedawane są drożej.

Sąd musiał rozstrzygnąć pewną kwestię. WIF wydał spółce zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej z nazwą apteki, w której zawarte było sformułowanie "ceny hurtowe". Kwestią sporną natomiast było czy posługiwanie się przez spółkę plakatami, na których była nazwa apteki, stanowiło złamanie zakazu reklamy w sytuacji, gdy wyrażenie: "ceny hurtowe" stanowiło nazwę apteki zatwierdzoną w udzielonych przez właściwy organ zezwoleniach na jej prowadzenie.

Nad funkcją informacyjną przeważała funkcja marketingowa

Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który rozpatrywał skargę spółki na decyzję WIF, w ramach zakazu reklamy apteki, nie jest dopuszczalne aby graficzne przedstawienie nazwy apteki, mogło zostać przyjęte przez potencjalnych konsumentów, jako zachęta do dokonania zakupu w danej aptece sugerując, że apteka oferuje leki po niższych, bo hurtowych cenach.

"W przypadku podjętych przez spółkę działań, nad funkcją informacyjną wypowiedzi, w tym przypadku nazwy apteki, przeważała funkcja marketingowa. W konsekwencji wyeksponowanie napisu stanowiącego nazwę apteki we wskazany w decyzji sposób stanowiło niedozwoloną reklamę apteki" - uznał WSA.

Sąd podkreślił, że zarejestrowanie nazwy apteki nie upoważniało prowadzącego aptekę do eksponowania tej nazwy w sposób naruszający zakaz reklamy aptek, wobec czego posługiwanie się nią w sposób opisany w decyzji musiało spowodować wydanie przez organ inspekcji farmaceutycznej rozstrzygnięcia nakazującego zaprzestania prowadzenia reklamy apteki i jej działalności i nakładającej jednocześnie na skarżącą karę pieniężną.

Adresatem przepisu o zakazie reklamy aptek jest każdy, kto dokonuje reklamy 

Podobne stanowisko zająć NSA w sprawie kasacyjnej. W uzasadnieniu sąd odniósł się też do zarzutu spółki, że WIF nie zbadał, czy to spółka prowadząca apteki zleciła umieszczenie napisów, plakatów i billboardów.

"Przepisy wprowadzające kategoryczny zakaz prowadzenia reklamy apteki oraz stanowiące o sankcji nakładanej za naruszenie tego zakazu nie wymagają, aby reklamująca się apteka (czy podmiot ją prowadzący) była właścicielem wykorzystywanych w tej działalności materiałów reklamowych (promocyjnych)" - ocenił NSA.

- Adresatem przepisu o zakazie reklamy aptek jest każdy, kto dokonuje reklamy aptek, w tym także podmiot, w interesie którego reklama jest prowadzona - dodał.

II GSK 699/18

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH