Apteka może pracować tylko podczas obecności magistra farmacji

PRAWO

Autor: SIA/ rynekaptek.pl   18-03-2020, 08:21

Apteka może pracować tylko podczas obecności magistra farmacji Pracodawca nie ma podstaw prawnych do nakazania np.: kierownikowi apteki pracy ponad normy wynikające z kodeksu pracy (KP) - uważa prawnik (fot. archiwum)

W sytuacji braku magistra farmacji w aptece w związku ze stanem pandemii koronawirusa za organizację pracy odpowiada kierownik apteki. To obowiązkiem kierownika apteki jest podjęcie decyzji: czy apteka będzie pracować, czy nie - przypomina Krystian Szulc, radca prawny SIA.

Pracodawca nie ma podstaw prawnych do nakazania np.: kierownikowi apteki pracy ponad normy wynikające z kodeksu pracy (KP). Ponadto kierownik apteki nie musi zgodzić się zawsze na natychmiastowe przedłużenie pracy.

Apteki nie zostały w ustawie i rozporządzeniu uznane za placówki ochrony zdrowia, nie wiadomo, czy praca apteki ogólnodostępnej w czasie ogłoszenia stanu zagrożenia pandemią, w sytuacji, gdy nie wskazano aptek wprost, jako objętych tymi przepisami, mogą zastosować art. 132 § 2 KP.Pracodawca ma obowiązek zapewnić obsadę magistra farmacji, oczywiście de facto obsada jest, ale w danej chwili nie świadczy pracy i to jest podstawa do unieruchomienia apteki.

Uwaga - należy, w takiej sytuacji, zapewnić odbiór leków z recept częściowo zrealizowanych lub nieodebranych (np.: telefon kontaktowy w celu umówienia odbioru).

Następnym problemem jest kwestia osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą i będących magistrami farmacji. W takim przypadku, wbrew obiegowym opiniom, wyrażam pogląd, że należy stosować się do norm prawa pracy i nie pracować powyżej 12 godzin na dobę, aby nie narazić się na zarzuty karne w przypadku np.: pomyłki w wydaniu leku, jeżeli pacjent poniesie szkodę.

- Wyrażam pogląd, że zamknięcie apteki w czasie wprowadzenia zagrożenia pandemią z przyczyny braku obsady magistra farmacji, nie powinno być uznane za naruszenie warunków uzyskanego zezwolenia, jeżeli zostaną zachowane możliwości odbioru wcześniej realizowanych recept, po uzgodnieniu terminu telefonicznie lub wyznaczeniu np.: dni i godzin stałego dyżuru - ocenia prawnik.

Dotychczasowa praktyka WIF, nie pozwala na jakiekolwiek odstępstwa od obowiązku wynikającego z art. 92 ustawy Prawo farmaceutyczne, że apteka może pracować tylko podczas obecności magistra farmacji w aptece.

Unieruchomienie apteki oraz wszelkie zmiany w godzinach pracy apteki winno być zgłoszone do WIF oraz Powiatu/Wydziału Rady Miasta, jeżeli wyznaczone są dyżury nocne (np. pisemnie lub mailowo). Te instytucje winny prowadzić aktualizację na swoich stronach. Należy też poinformować o aptekach w pobliżu unieruchamianej apteki.

Więcej: https://www.katowice.oia.pl/

Podobał się artykuł? Podziel się!


FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W zwiazku z ciszą wyborczą możliwość dodawania komentarzy została tymczasowo zablokowana.



BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH