
Mimo iż w aptece kolportowano gazetki zawierające ceny i opis wybranych leków, suplementów diety i kosmetyków, dostępnych w placówce, właściciel twierdził, że nie była to reklama apteki.
Pod koniec 2016 roku Opolski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Opolu nakazał aptece zaprzestania prowadzenia niezgodnej z przepisami reklamy apteki oraz nałożył na nią karę finansową w wysokości 10 tys. zł.
Ustalił, że reklama była prowadzona co najmniej od roku.
Po odwołaniu się spółki, w styczniu 2018 roku Główny Inspektor Farmaceutyczny potwierdził, że w aptece była prowadzona reklama.
W trakcie kontroli stwierdzono, że w izbie ekspedycyjnej tejże apteki dostępne były gazetki zawierające ceny i opis wybranych produktów leczniczych, suplementów diety, wyrobów medycznych i kosmetyków, opieczętowane na ostatniej stronie pieczęcią apteki z informacją o jej lokalizacji i godzinach otwarcia.
Zmniejszył jednak wysokość kary do 8 tys. zł, uzasadniając to tym, że reklama dotyczyła jednej apteki i była prowadzona w jednej formie - gazetki.
Sprawa trafiła do sądu. Ten oddalając skargę spółki podkreślił, że organy Inspekcji Farmaceutycznej obu instancji zasadnie przypisały firmie odpowiedzialność za działania reklamowe.
Zdaniem Sądu, dystrybucja w aptece gazetek zawierających produkty lecznicze wraz z opisem i cenami, które to produkty można nabyć w aptece, stanowiło działanie zachęcające klientów apteki do zakupu wymienionych w gazetce produktów, a w konsekwencji zmierzające do zwiększenia sprzedaży produktów leczniczych i wyrobów medycznych oferowanych w tej konkretnej aptece.
W skardze kasacyjnej spółka twierdziła, że nie prowadziła reklamy apteki. Choć jak podkreślał Naczelny Sąd Administracyjny w uzasadnieniu, "spółka nie negowała faktu swojego udziału w rozpowszechnianiu przedmiotowej gazetki poprzez zezwalanie na umieszczanie jej w izbie ekspedycyjnej apteki".
Nie miał też wątpliwości, że doszło do naruszenia zakazu reklamy apteki.
II GSK 1988/18 - Wyrok NSA
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych