42 proc. polskich pacjentów w ogóle nie zna swoich praw, a 8 proc. nie jest pewnych ich istnienia. Pozostała połowa słyszała o takich prawach, ale nie wie, jak z nich korzystać - przypomniała minister zdrowia Ewa Kopacz w Europejskim Dniu Prawa Pacjenta.
W kategorii prawa do zażaleń i rekompensaty wyniki wykazały, że mimo tworzenia w szpitalach różnych miejsc, gdzie pacjent może skierować swoją skargę, autorzy badania sugerują utworzenie odrębnego podmiotu („edukator”, „pełnomocnik”), który wskazywałby pacjentowi możliwość uzyskania rekompensaty za nieprawidłowości, jakie nastąpiły w trakcie leczenia.
- Większość krajów nie przestrzega prawa do swobodnego wyboru możliwości leczenia i diagnostyki w UE. Organizacje pacjenckie mają nadzieję w rozluźnienie, a w niektórych przypadkach rezygnację z konieczności uzyskiwania zgody na leczenie w krajach UE. Na razie szanse są tu jednak niewielkie – podkreśliła dr Karkowska.
Na bakier z informatyzacją
W zakresie prawa do rekompensaty, badanie było przeprowadzane w momencie, gdy w Polsce prace prace nad projektem ustawy o pozasądowym modelu dochodzenia roszczeń nie były jeszcze zaawansowane, dlatego nie wypadliśmy pod tym względem dobrze. Obecnie jest lepiej.
- Bardzo niekorzystnie wypadł dla nas brak scentralizowanego systemu informacyjnego, szczególnie w zakresie relacji między szpitalem a innymi podmiotami. Chodzi m.in. o przepływ informacji pomiędzy szpitalem a lekarzem-specjalistą, który skierował pacjenta do szpitala. Na podstawie wyników badania zaproponowano też, abyśmy dokładniej przyjrzeli się kwestii prawa dostępu do dokumentacji medycznej, ponieważ widać tu tendencję do tworzenia sztucznych barier – podsumowała dr Karkowska.
Minister zdrowia Ewa Kopacz zaznaczyła, że ustawa o systemie informacji w ochronie zdrowia, którą Sejm uchwalił pod koniec marca, rozwiąże częściowo problem przepływu informacji między jednostkami. Umożliwi bowiem m.in. wymianę danych zawartych w elektronicznej dokumentacji w celu prowadzenia diagnostyki, wystawianie e-recept i e-skierowań.
John Dalli, komisarz UE ds. zdrowia i polityki konsumenckiej, stwierdził, że w Polsce w ostatnich latach widoczny jest bardzo duży postęp w zakresie jakości ochrony zdrowia. Jego zdaniem prawa pacjenta są w Polsce obecnie dobrze chronione dzięki znacznie większej ilości informacji zbieranych przez instytucję Rzecznika Praw Pacjenta.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych