Facebook tak walczy z pseudonauką i teoriami spiskowymi

PRAWO

Autor: PAP/ rynekaptek.pl   24-04-2020, 15:46

Facebook tak walczy z pseudonauką i teoriami spiskowymi Serwis Markup podkreśla, że obecnie nie jest jasne, jak wiele reklam w dłuższej perspektywie czasowej było kierowanych do odbiorców definiowanych jako osoby zainteresowane pseudonauką (fot. archiwum)

Facebook zablokował możliwość kierowania reklam do osób zainteresowanych tzw. pseudonauką poprzez usunięcie kategorii o tej nazwie ze zbioru charakterystyk umożliwiających reklamodawcom wybór odbiorców ich komunikatów.

Decyzja koncernu zapadła po śledztwie dziennikarskim serwisu Markup, który ujawnił, jak kategoria ta może służyć do kierowania określonych rodzajów treści do osób zainteresowanych teoriami spiskowymi i podatnych na rozpowszechnianie niesprawdzonych informacji czy też zupełnie fałszywych materiałów.

Dziennikarze Markup wykazali, że kategoria osób zainteresowanych pseudonauką na Facebooku umożliwia kierowanie treści sponsorowanych do 78 mln użytkowników. Serwis Gizmodo zwraca uwagę, że istnienie tego rodzaju kategorii umożliwiającej reklamodawcom docieranie do tak specyficznego rodzaju odbiorców nie działa korzystnie na wizerunek Facebooka. Przez wiele lat platforma ta, mimo podejmowanych działań, nie radziła sobie z problemem teorii spiskowych oraz fałszywych informacji. Jednocześnie Facebook wielokrotnie deklarował, że walczy z próbami płatnej dystrybucji treści mogących wprowadzać użytkowników w błąd, szczególnie w kontekście pandemii koronawirusa.

Wcześniej w tym miesiącu raport organizacji Consumer Reports wykazał, że zamieszczenie na Facebooku fałszywych treści na temat koronawirusa i ich promowanie w ramach platformy reklamowej koncernu jest bardzo proste. W ramach eksperymentu Consumer Reports zdołała zamieścić na portalu Marka Zuckerberga komunikaty reklamowe promujące fałszywą tezę, według której można ochronić się przed koronawirusem przez spożycie niewielkich ilości wybielacza.

Serwis Markup podkreśla, że obecnie nie jest jasne, jak wiele reklam w dłuższej perspektywie czasowej było kierowanych do odbiorców definiowanych jako osoby zainteresowane pseudonauką. Jeden z reporterów jednak stwierdził, że sam został zaliczony do tej kategorii użytkowników Facebooka po tym, jak wyświetlono mu reklamę promującą "czapki chroniące przed promieniowaniem". Jak podkreślił w rozmowie z Gizmodo, nie jest dla niego jasne, w jaki sposób Facebook uznał, iż może być zainteresowany odbiorem tego typu treści.

Dziennikarz powiązał to z wyszukiwaniem w internecie treści na temat tego, jak na Facebooku rozprzestrzeniają się teorie spiskowe na temat koronawirusa. - Facebook nie udostępnia informacji (na temat zaliczania danych użytkowników do określonych grup docelowych na platformie targetowania reklam - PAP) - podkreślił.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH