"Hurtowe wtorki i czwartki. Ceny bez marży". Sąd nie miał wątpliwości, że to reklama

PRAWO

Autor: Orzeczenia Sądów Administracyjnych   24-05-2021, 08:02

"Hurtowe wtorki i czwartki. Ceny bez marży". Sąd nie miał wątpliwości, że to reklama Dla inspekcji i sądów było oczywiste, że spółka prowadzi reklamę apteki (fot. Pixabay)

Za prowadzenie niezgodnej z prawem reklamy aptek, spółka otrzymała karę w wysokości 6 tys. zł. Sądy podkreśliły, że spółka wielokrotnie była już karana za naruszenie zakazu reklamy aptek.

W 2015 roku Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny nakazał spółce prowadzącej apteki zaprzestania prowadzenia reklamy na terytorium województwa aptek ogólnodostępnych oraz karę pieniężną w wysokości 6 tys. zł.

Decyzja ta została utrzymana w mocy decyzją Głównego Inspektora Farmaceutycznego.

Reklama leku i apteki w jednym

Jakie działania były rozpatrywane przez WSA?

Spółka umieściła w witrynach aptek plakaty zawierających reklamę produktu leczniczego opatrzoną napisem "Leczenie objawów przeziębienia" umieszczoną na żółtym tle oraz informacją o cenie produktu. Na standach reklamowych znajdowały się plakaty, na których widniał na żółtym tle napis "Zdrowie jamy ustnej", a poniżej na białym tle przedstawiony był wizerunek produktu leczniczego wraz z podaniem jego ceny.

Na standzie przed apteką umieszczono dodatkowy napis "Hurtowe wtorki i czwartki. Ceny bez marży".

Dla inspekcji była to ewidentna reklama aptek. Dla sądów również.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalając skargę uznał, że inspekcja prawidłowo oceniła fakt, że zawieszenie w witrynie aptek prowadzonych przez spółkę plakatów z nazwą i ceną produktu leczniczego oraz wystawienie przed aptekami standów reklamowych z nazwą produktu leczniczego wraz z podaniem jego ceny oraz zamieszczeniu przed jedną z aptek standu stanowi niedozwoloną reklamę aptek.

Reklamowa recydywa

Sąd podkreślił, że zastosowana informacja w formie plakatów oraz umieszczenia standów przed wejściem do apteki przyciągała uwagę klienta/pacjenta, a tym samym zachęcały do dokonania zakupów w tej konkretnej aptece.

W skardze kasacyjnej podobnie wypowiadał się NSA.

Dodatkowo wskazał, że kara w wysokości 6 tys. zł uwzględniała formę prowadzenia reklamy oraz to, że działania reklamowe dotyczyły dwóch aptek, długi okres naruszenia, oraz wielokrotne, uprzednie karanie spółki za naruszenie zakazu reklamy aptek i ich działalności.

NSA w tej sytuacji oddala skargę kasacyjną i dodatkowo jeszcze obciążył spółkę kosztami postępowania.

II GSK 757/18

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH