Maksymalne marże na maseczki niemedyczne. W jaki sposób wyliczać zysk ze sprzedaży produktu?

PRAWO

Autor: RCL, KRK/ rynekaptek.pl   06-05-2020, 08:01

Maksymalne marże na maseczki niemedyczne. W jaki sposób wyliczać zysk ze sprzedaży produktu? Rozporządzenie określa maksymalne marże hurtowe i detaliczne stosowane w sprzedaży maseczek niemedycznych (fot. archiwum)

W projekcie rozporządzenia określono maksymalne marże hurtowe i detaliczne na maseczki niemedyczne. Pojawia się jednak wątpliwość, w jaki sposób należy wyliczać zysk ze sprzedaży produktu. Brakuje też definicji obrotu hurtowego oraz detalicznego.

2) maseczek nie będących środkami ochrony indywidualnej służących do osłaniania nosa i ust. § 2.

Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do maseczek ochronnych będących wyrobami medycznymi, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 186).

Według projektu, marża hurtowa to stosunek zysku ze sprzedaży do ceny sprzedaży, przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż hurtową, wyrażony w procentach. Dla maseczek, do których stosuje się przepisy projektu, maksymalna marża hurtowa wynosi 8% ceny zbytu.

Z kolei marża detaliczna to stosunek zysku ze sprzedaży do ceny sprzedaży, przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż detaliczną, wyrażony w procentach.

Podstawę obliczenia maksymalnej marży detalicznej wyrażonej w procentach stanowi cena hurtowa w złotych:

cena hurtowa w złotych        marża detaliczna liczona od ceny hurtowej
0–3 50%
3,01–5  40%
5,01–7 30%
7,1–10 20%
10,1–15 10%
powyżej 15 5%

W jaki sposób wyliczać zysk?
Jak oceniają w komentarzu do projektu prawnicy kancelarii KRK (r.pr. Natalia Łojko, adw. Michał Chodorek i apl. adw. Zuzanna Chromiec), projekt przyjmuje zupełnie inną definicję maksymalnych marż, niż chociażby te zawarte w ustawie refundacyjnej. Nie odnosi się bowiem do żadnego rodzaju ceny bazowej (w ustawie refundacyjnej – urzędowej ceny zbytu), a wyłącznie do „zysku”, nie definiując co to pojęcie ma oznaczać.

Pojawia się więc istotna wątpliwość, w jaki sposób należy wyliczać zysk ze sprzedaży produktu – czy podstawą obliczenia jest wyłącznie cena kupna produktu, do której przedsiębiorca może doliczyć swoją marżę, czy też obliczając wysokość marży danego przedsiębiorcy można uwzględnić jego koszty sprzedaży i pozostałe koszty operacyjne.

comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH