
Narodowy Fundusz Zdrowia tylko w tym roku wyda na leki o 700 mln zł więcej, niż przewidywano w planie finansowym. Dlatego resort zdrowia szuka rozwiązań, które zwiększą dostęp chorych do leków bez nadmiernego obciążania finansów NFZ.
MZ pracuje nad nową ustawą o refundacji leków. Jak informuje Rzeczpospolita, chce wprowadzić m.in. elastyczne metody negocjowania z firmami farmaceutycznymi, bo teraz przepisy upoważniają urzędników do negocjowania tylko ceny leku.
Firmy nie są jednak skore do obniżek cen. Sprzedają leki na globalnym rynku, a obniżenie ceny w jednym kraju prowadzi do obniżek na całym świecie. Dlatego resort chce dać urzędnikom możliwość, by mogli rozmawiać z firmami nie tylko o cenach, ale też np. o podziale ryzyka związanego z leczeniem. Wtedy za leczenie działań niepożądanych firma płaciłaby na równi z NFZ. To obniżyłoby wydatki publiczne i zapewniło dostęp do nowych terapii.
Druga możliwa metoda negocjacji – ustalenie ilości sprzedawanych leków – to rozwiązanie od dawna stosowane w Europie. Zgodnie z nim państwo umawiałoby się z firmą, że jeśli sprzedaż przekroczy ustalony poziom, to każde kolejne opakowanie leku będzie tańsze.
Zmiany proponowane przez MZ mają poprawić nie tylko stan funduszy NFZ, ale i zmniejszyć wydatki pacjentów.
W Polsce chorzy dopłacają aż jedną trzecią ceny leków, a dla porównania pacjenci w Wielkiej Brytanii tylko ok. 10 proc. - podaje Rzeczpospolita.
Resort chce też zmienić zasady dopłacania do leków. W tej chwili są one podzielone na grupy. Jeśli lek jest refundowany w pełni, NFZ dopłaca do niego tyle, ile kosztuje najtańszy zarejestrowany lek w danej grupie.
– W praktyce te najtańsze nie zawsze są dostępne na rynku. Pacjenci nie mają wtedy dostępu do bezpłatnego leczenia – mówi Artur Fałek, dyrektor Departamentu Polityki Lekowej w Ministerstwie Zdrowia.
Dlatego MZ chce przy ustalaniu limitów cen brać pod uwagę informacje z rynku dotyczące dostępności leków.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych