W świetle interpretacji Ministra Finansów, jaką uzyskali prawnicy Kancelarii Adwokackiej Katarzyna Bondaryk, można odliczać VAT także w przypadku reklamy niezgodnej z przepisami prawa.
Wydatki na reklamę produktów leczniczych, zarówno poniesione przed wydaniem przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego decyzji nakazującej zaprzestanie ukazywania się lub prowadzenia reklamy produktów leczniczych sprzecznej z obowiązującym prawem, jak również nakłady na dostosowanie prowadzonej reklamy do wymogów tej decyzji Głównego Inspektora Farmaceutycznego, będą miały niewątpliwie związek z prowadzoną w formie reklamy działalnością gospodarczą.
Stanowisko sądów
Takie stanowisko jest zgodne z reprezentowanym w piśmiennictwie i orzeczeniach sądowych. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 15 maja 2008 roku uznał, że wszelkie ograniczenia, jeżeli chodzi o odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków na reklamę i reprezentację należy uznać za niezgodne z VI dyrektywą vatowską.
W komentarzu do art. 167 dyrektywy 2006/112/WE Rady (w: K.Sachs (red.), R. Namysłowski (red.), Dyrektywa VAT, Komentarz, LEX 2008) stwierdza się, że zasada neutralności realizowana jest poprzez umożliwienie podatnikowi pomniejszenia podatku należnego o kwoty podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług związanych z jego działalnością gospodarczą.
Neutralność VAT dla podatnika wyraża się m.in. w dążeniu do poszukiwania, wdrażania i ochrony rozwiązań legislacyjnych zapewniających stan prawny, w którym wartość podatku zapłaconego przez podatnika w cenie kupowanych przez niego towarów i usług wykorzystywanych do celów działalności opodatkowanej nie będzie stanowić dla podatnika ostatecznego kosztu. Podatnik powinien zatem mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego ze swoją działalnością opodatkowaną.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych