Nocny dyżur apteki pod telefonem? WSA: to ogranicza dostęp w nagłych przypadkach

PRAWO

Autor: orzeczenia.nsa.gov.pl/ rynekaptek.pl   02-09-2020, 08:01

Nocny dyżur apteki pod telefonem? WSA: to ogranicza dostęp w nagłych przypadkach Kolejny aspekt braku rozwiązań w przypadku nocnych dyzurów aptek - czy dyżur apteki pod telefonem wystarczy? (fot. Pixabay)

WSA uznał nieważność uchwały dotyczącej pracy aptek w porze w postaci dyżuru pod wskazanym numerem telefonu. Uznał, że wymóg uprzedniego telefonicznego skontaktowania się telefonicznego ogranicza dostępność usług aptecznych w porze nocnej.

W opinii sądu, "ustawodawca posłużył się pojęciem również w porze nocnej w celu zapewnienia dostępności usług farmaceutycznych przez cały czas - całodobowo. Jedynie wówczas powstanie pożądany stan najlepszego i najszybszego skorzystania z niezbędnej pomocy, gdy nie obowiązuje powszedni czas pracy aptek, a zaistnieje nadzwyczajna, trudna do przewidzenia potrzeba podania leku".

- Wymóg uprzedniego telefonicznego skontaktowania się pod wskazanym numerem telefonu istotnie ogranicza dostępność usług aptecznych w porze nocnej, naruszając w tym zakresie art. 94 ust. 1 Pf - ocenił WSA.

Dodał, że "nie ma przy tym dla rozstrzygnięcia znaczenia, że w aptekach w porze nocnej powszechnie stosuje się wydawanie leków przez niewielkie okienka znajdujące się w drzwiach wejściowych czy zasygnalizowanie przybycia do apteki dzwonkiem alarmowym. Rozwiązania te nie ograniczają dostępności do usług aptecznych w istotny sposób, czego nie można powiedzieć o uprzednim telefonicznym skontaktowaniu się pod wskazany numer telefonu. W przypadku bowiem niemożności skorzystania z telefonu usługa nie jest dostępna".

III SA/Po 335/20

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

POLECAMY W PORTALACH