
Gdybyśmy usunęli art. 37ap, to usuniemy podstawę prawną do cofania zezwoleń w przypadkach, gdy przedsiębiorcy w sposób często nagminny łamią podstawowe warunki tego rodzaju działalności gospodarczej - ocenia przedstawicielka GIF. Trzeba byłoby umorzyć postępowania dotyczące odwróconego łańcucha dystrybucji.
Reklama aptek - będzie modyfikacja
Poseł Jakub Kulesza, w imieniu strony społecznej, zgłosił też poprawkę, która poszerzałaby zakres świadczonych w ramach opieki farmaceutycznej usług oraz by można było reklamować usługi opieki farmaceutycznej i informować o świadczeniach oferowanych przez aptekę.
Samorząd aptekarski był przeciwny zmianom, podobnie jak posłowie i resort zdrowia. Poprawka więc przepadła. Jednak jak przyznał wiceminister zdrowia, Maciej Miłkowski, resort pracuje nad tym przepisem: - Planujemy modyfikację przepisu dotyczącego zakazu reklamy aptek.
Aktualnie reklamą apteki nie jest tylko adres i godziny otwarcia placówki.
Mowa była też o poprawce, która przewiduje możliwość natychmiastowego unieruchomienia hurtowni farmaceutycznej bądź jej części, apteki lub punktu aptecznego w przypadku naruszeń, na trzy miesiące.
Co prawda ukarany podmiot będzie miał szanse odwołać się do organu II instancji, jednak jego działalność zostanie wstrzymana, a unieruchomienie apteki, punktu aptecznego lub hurtowni na trzy miesiące w praktyce oznaczać może jej zamknięcie na zawsze – koszty prowadzenia tego typu placówek, zestawione z ich rentownością powodują, że unieruchomienie jej na kwartał oznacza bankructwo właściciela - ocenił z kolei ZPA PharmaNET.
- Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności bez decyzji sądu jest bardzo surową i daleko idącą sankcją - ostrzegał wiceprezes PZPPF, Grzegorz Rychwalski.
Zarówno GIF, jak i Ministerstwo Zdrowia były jednak zdania, że organy inspekcji działają w granicach prawa i na podstawie przepisów prawa i nie ma zagrożenia, o których mówiła strona społeczna. Poprawka została przyjęta.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych