
Programy lojalnościowe mają przyciągnąć klientów do konkretnych aptek i zachęcić ich do nabycia leków. Problem w tym, że niektóre programy są stosowane także dla leków refundowanych, co jest niezgodne z prawem.
Dystrybutorzy poprzez apteki starają się wpływać na pacjentów, którzy rozpoznając znak programu motywowani są do dokonywania zakupów, uzyskując w ten sposób dodatkowe korzyści. Jedną z form funkcjonowania programów jest naliczanie punktów za kupione leki. Punkty te są potem zamieniane np. na bony towarowe o różnej wartości.
Na rynku pojawiło się kilka programów partnerskich oferowanych przez czołowych dystrybutorów: Świat Zdrowia, Apteka dobrych cen, Dbam o Zdrowie, Apteka 1, Apteka z sercem, Max Medicum, Bonus Pharma.
Jest to dozwolony prawem element gry rynkowej. Problemem jest stosowanie przez apteki programów lojalnościowych z naliczaniem punktów za zakup leków refundowanych. Zdaniem samorządu aptekarskiego, w niektórych województwach taka praktyka istnieje i nie jest ścigana. W innych organy kontroli działają sprawnie:
– Śląski Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny zabrania stosowania programów lojalnościowych z naliczaniem punktów za zakup leków refundowanych oraz zamiany punktów na nagrody i ściga apteki łamiące przepisy. Zgodnie z prawem naliczanie punktów jest możliwe tylko w przypadku leków OTC – przypomina mecenas Krystian Szulc, radca prawny reprezentujący Śląską Izbę Aptekarską.
Programy lojalnościowe to rodzaj reklamy
Oto wyciąg z regulaminu programu Euro-Grosik, organizowanej przez Euro-Aptekę”. Program rozpoczął się w dniu 26 sierpnia 2010 roku i trwa bezterminowo:
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych