Programy lojalnościowe mają przyciągnąć klientów do konkretnych aptek i zachęcić ich do nabycia leków. Problem w tym, że niektóre programy są stosowane także dla leków refundowanych, co jest niezgodne z prawem.
5.1. Uczestnik, będący posiadaczem Karty Lojalnościowej gromadzi punkty poprzez zakup towarów w aptekach objętych Programem. Punkty za zakup towarów naliczane są od dnia wejścia w życie niniejszego Regulaminu. W przypadku leków i produktów refundowanych punkty naliczane są zgodnie z wysokością odpłatności pacjenta.
Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że jedyną racjonalną przesłanką do stosowania leków i ich refundacji jest potrzeba medyczna. Wszelkie inne działania, które wpływają na zwiększenie poziomu refundacji leków, a zatem także stosowanie programów lojalnościowych wobec leków refundowanych, nie są mile widziane.
- Jeśli takie zjawiska mają miejsce, a przepisy prawa są „obchodzone“, to oznacza, że obecne regulacje nie są wystarczające. W kierunku likwidacji tego typu praktyk podąża projekt ustawy refundacyjnej – ocenia Artur Fałek, dyrektor Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji Ministerstwa Zdrowia.
Jednoznacznie w tej sprawie wypowiada się Główny Inspektor Farmaceutyczny: - GIF stoi na stanowisku, że programy lojalnościowe są rodzajem reklamy i jako takie nie mogą dotyczyć leków refundowanych, których reklama jest zakazana – informuje Główny Inspektor Farmaceutyczny Zofia Ulz.
Orzecznictwo sądowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 1 lutego 2008 roku stwierdził, że z treści przepisu art. 94a ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne wynika, że z niedozwoloną reklamą działalności apteki lub punktu aptecznego mamy do czynienia gdy spełnione są kumulatywnie trzy przesłanki: działalność ta nosi cechy reklamy, jest skierowana do publicznej wiadomości, odnosi się w sposób bezpośredni do produktów leczniczych lub wyrobów medycznych umieszczonych na wykazach leków refundowanych.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych